Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Przystosowania roślin do różnych środowisk – budowa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz przystosowania roślin do życia w różnych warunkach na lądzie.
Opiszesz przystosowania roślin do życia w ekosystemach wodnych.
Wyjaśnisz, czym są kserofity, hydrofity, higrofity i mezofity.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Przystosowania roślin do różnych środowisk – budowa”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem będzie wyszukanie informacji i materiałów na następujące tematy:
– grupa I – przystosowania roślin do środowiska związane z dostępnością wody;
– grupa II – przystosowania roślin do środowiska związane z dostępnością światła;
– grupa III – przystosowania roślin do życia na lądzie;
– grupa IV – przystosowania roślin do życia w wodzie.
Uczniowie przygotowują prezentację dotyczącą przydzielonego zagadnienia.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do odnotowanych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela i weryfikują swoje mapy myśli opracowane we wstępnej fazie lekcji. W razie potrzeby je uzupełniają.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 1 („Porównaj budowę liścia hydrofitu oraz sklerofitu”) oraz nr 2 („Wyjaśnij, dlaczego zarówno u sukulentów, jak i u hydrofitów występuje silna redukcja liczby aparatów szparkowych”). Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie podać – na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy – nazwę struktury, której mniej liczne występowanie w gałęziakach i liściakach stanowi przystosowanie akacji i opuncji do warunków środowiska) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie wymienić dwie widoczne na zdjęciu cechy Echinocactus grusonii będące przystosowaniem do środowiska), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy. Każda osoba losuje po jednym pytaniu z puli i cała grupa wspólnie przygotowuje odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapę myśli można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.