Autor: Bartosz Zadrożny

Przedmiot: Informatyka

Temat: Zastosowanie sztucznej inteligencji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz przykładowe zastosowania sztucznej inteligencji w otaczającym nas świecie.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób maszyny inteligentne pomagają ludziom w codziennej pracy.

  • Wskażesz, w czym maszyny inteligentne są lepsze od klasycznych programów komputerowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na grupy. Każda z nich ma przygotować prezentację dotyczącą tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w jednym ze wskazanych obszarów: edukacja, rozrywka, medycyna, transport, komunikacja, sztuka.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zastosowanie sztucznej inteligencji”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie gier, filmów, książek, komiksów etc. wskazali, w jaki sposób popkultura przedstawia sztuczną inteligencję. Następnie pyta, czy jakieś z tych przedstawień wydają im się realne.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia. Pozostałe grupy mogą zadawać pytania. Po każdej prezentacji nauczyciel prosi pozostałych uczniów o opinię na temat przedstawionych zastosowań sztucznej inteligencji.

  2. Praca z multimedium Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie dyskutują w parach o zaletach i wadach wykorzystania sztucznej inteligencji do nauki języków obcych.

  3. Uczniowie w parach dyskutują na temat przyszłości AI za 5, 50 oraz 100 lat. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje wnioski.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel może zainicjować dyskusję na temat tego, co uczniowie sądzą o coraz szerszym stosowanie algorytmów bazujących na sztucznej inteligencji.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne:

  • Temat lekcji jest na tyle obszerny, że – zależnie od grupy uczniowskiej – można zaproponować dyskusję czy projekt klasowy dotyczący tak transhumanizmu, jak i algorytmów wykorzystywanych przez sklepy internetowe czy portale muzyczne.