Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zastosowanie sztucznej inteligencji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz przykładowe zastosowania sztucznej inteligencji w otaczającym nas świecie.
Wyjaśnisz, w jaki sposób maszyny inteligentne pomagają ludziom w codziennej pracy.
Wskażesz, w czym maszyny inteligentne są lepsze od klasycznych programów komputerowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na grupy. Każda z nich ma przygotować prezentację dotyczącą tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w jednym ze wskazanych obszarów: edukacja, rozrywka, medycyna, transport, komunikacja, sztuka.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zastosowanie sztucznej inteligencji”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie gier, filmów, książek, komiksów etc. wskazali, w jaki sposób popkultura przedstawia sztuczną inteligencję. Następnie pyta, czy jakieś z tych przedstawień wydają im się realne.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia. Pozostałe grupy mogą zadawać pytania. Po każdej prezentacji nauczyciel prosi pozostałych uczniów o opinię na temat przedstawionych zastosowań sztucznej inteligencji.
Praca z multimedium Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie dyskutują w parach o zaletach i wadach wykorzystania sztucznej inteligencji do nauki języków obcych.
Uczniowie w parach dyskutują na temat przyszłości AI za 5, 50 oraz 100 lat. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje wnioski.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel może zainicjować dyskusję na temat tego, co uczniowie sądzą o coraz szerszym stosowanie algorytmów bazujących na sztucznej inteligencji.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Temat lekcji jest na tyle obszerny, że – zależnie od grupy uczniowskiej – można zaproponować dyskusję czy projekt klasowy dotyczący tak transhumanizmu, jak i algorytmów wykorzystywanych przez sklepy internetowe czy portale muzyczne.