Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Siła elektromotoryczna indukcji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

IX. Magnetyzm. Uczeń:

9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy;

10) oblicza siłę elektromotoryczną indukcji jako szybkość zmiany strumienia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poda definicję siły elektromotorycznej indukcji.

  2. wyjaśni, dlaczego, aby wytwarzać prąd indukcyjny musimy wykonywać pracę.

  3. wykaże, że kierunek prądu indukcyjnego związany jest z zasadą zachowania energii.

Strategie nauczania:

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

Praca w zespole klasowym.

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Istota zjawiska indukcji elektromagnetycznej”, „Reguła Lenza a zasada zachowania energii”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów analogią między siłą elektromotoryczną ogniwa i siłą elektromotoryczną indukcji. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przemian energetycznych w obwodzie prądu stałego. Przypomina pojęcie siły elektromotorycznej ogniwa. Definiuje przez analogię SEM indukcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prowadzi dyskusję dotyczącą zasady zachowania energii w kontekście wytwarzania prądu indukcyjnego. Wykorzystuje w tym celu wcześniejsze zapoznanie się z filmem edukacyjnym („samouczkiem”), w którym omówione są dwa przypadki wzbudzania prądu indukcyjnego. Następnie wspólnie z uczniami nauczyciel przeprowadza na lekcji analogiczne rozumowanie do omówionego w samouczku. Może ono dotyczyć wciągania ramki w obszar pola magnetycznego. Nauczyciel pyta o to, czy będzie płynął w tym wypadku prąd indukcyjny i skąd będzie brała się energia wydzielona w obwodzie. Uczniowie powinni samodzielnie odpowiedzieć na tak postawione pytanie, ponieważ problem jest bardzo podobny do omówionego w samouczku.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela powinni rozwiązać zadania 5., 6. i 7. z części „Sprawdź się”. Są najistotniejsze.

Praca domowa:

Pozostałe zadania z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Samouczek z pewnością mógłby być zastosowany w realizacji tematów związanych z regułą Lenza. Samouczek może świetnie służyć uczniowi w domu jako przypomnienie albo utrwalenie sobie zawartego w nim rozumowania. Może też stanowić bazę do nauczania wyprzedzającego.