Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Siła elektromotoryczna indukcji |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Magnetyzm. Uczeń: 9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy; 10) oblicza siłę elektromotoryczną indukcji jako szybkość zmiany strumienia; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym. |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Istota zjawiska indukcji elektromagnetycznej”, „Reguła Lenza a zasada zachowania energii”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów analogią między siłą elektromotoryczną ogniwa i siłą elektromotoryczną indukcji. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przemian energetycznych w obwodzie prądu stałego. Przypomina pojęcie siły elektromotorycznej ogniwa. Definiuje przez analogię SEM indukcji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prowadzi dyskusję dotyczącą zasady zachowania energii w kontekście wytwarzania prądu indukcyjnego. Wykorzystuje w tym celu wcześniejsze zapoznanie się z filmem edukacyjnym („samouczkiem”), w którym omówione są dwa przypadki wzbudzania prądu indukcyjnego. Następnie wspólnie z uczniami nauczyciel przeprowadza na lekcji analogiczne rozumowanie do omówionego w samouczku. Może ono dotyczyć wciągania ramki w obszar pola magnetycznego. Nauczyciel pyta o to, czy będzie płynął w tym wypadku prąd indukcyjny i skąd będzie brała się energia wydzielona w obwodzie. Uczniowie powinni samodzielnie odpowiedzieć na tak postawione pytanie, ponieważ problem jest bardzo podobny do omówionego w samouczku. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela powinni rozwiązać zadania 5., 6. i 7. z części „Sprawdź się”. Są najistotniejsze. | |
Praca domowa: | |
Pozostałe zadania z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Samouczek z pewnością mógłby być zastosowany w realizacji tematów związanych z regułą Lenza. Samouczek może świetnie służyć uczniowi w domu jako przypomnienie albo utrwalenie sobie zawartego w nim rozumowania. Może też stanowić bazę do nauczania wyprzedzającego. |