Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Bochenek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty między odcinkami a płaszczyznami w stożku

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje kąt pomiędzy tworzącą stożka i płaszczyzną podstawy stożka;

  • bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym stożka;

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne

  • pokaz

  • analiza pomysłów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat: „Kąty między odcinkami i płaszczyznami w stożku” i cele zajęć.

  2. Ustala wraz z uczniami kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom aplet i czyta pytania z Polecenia 1. Wybrani uczniowie odpowiadają na nie.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jedno polecenie z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania zadania umieszczonego w danym poleceniu na forum klasy.

  3. Uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  4. Wyznaczony przez nauczyciela uczeń omawia rozwiązanie zadania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję – wskazuje mocne i słabe strony uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz Poleceie 2 i Polecenie 3 z sekcji „Aplet”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel wykorzystuje aplet do zaakcentowania związku pomiędzy wycinkiem koła i płaszczyzną boczną stożka. Podkreśla związek pomiędzy kątem środkowym wycinka koła a kątem nachylenia tworzącej stożka do płaszczyzny podstawy. Może go również wykorzystać przy realizacji tematu „Siatka stożka”.