Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki wpływające na współczesny podział polityczny świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno‑ekonomicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze zmiany na mapie politycznej świata w XX i XXI wieku,

  • omawia czynniki, które wpłynęły na współczesny podział polityczny świata,

  • wyjaśnia wpływ tych czynników na zmiany na mapie politycznej świata,

  • wyjaśnia, dlaczego nadal istnieją terytoria zależne i sporne.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, dyskusja z wykorzystaniem gwiazdy pytań, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału i z multimedium), mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa (na forum klasy)

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, mapa polityczna Europy (starsza, np. z początku lat 70., 80., współczesna z XXI wieku), mapa polityczna świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Czopek L. (red.), Popularna encyklopedia powszechna. Kontynenty i państwa, Bertelsmann, Warszawa 2000.

Dobosik B., Hibszer A., Soja J., Tablice geograficzne dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, Videograf II, Katowice 2002 (głównie dział 6.: Państwa świata. Terytoria autonomiczne oraz niesamodzielne i zależne).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel przedstawia dwie mapy polityczne Europy: starszą (np. z lat 70. XX wieku) i nowszą, z początku XXI wieku.

  • Analiza map, uczniowie wskazują różnice na nich występujące.

  • Wypowiedzi uczniów na temat przyczyn tych różnic.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Analiza mapy w atlasie: Zmiany granic Polski po II wojnie światowej – pogadanka o przyczynach zmiany granic oraz o przyczynach powstawania na świecie nowych państw.

  • Uczniowie, korzystając z tekstu e‑materiału, wymieniają czynniki wpływające na powstawanie nowych państw.

  • Uczniowie dzielą się na 5 grup, ich zadaniem jest analiza multimedium i przygotowanie się do dyskusji z wykorzystaniem gwiazdy pytań (załącznik 1).

  • Nauczyciel przedstawia przygotowaną planszę z gwiazdą pytań, uczniowie losują zestaw pytań do przygotowania - będą inicjowali dyskusję, omawiając poszczególne czynniki.

  • W multimedium do wykorzystania są dodatkowe informacje i polecenia do przemyślenia w grupach oraz do dyskusji na forum klasy.

  • Nauczyciel przypomina o konieczności pracy z mapą polityczną świata – uczniowie mają wskazywać wymieniane przykłady państw czy obszarów.

  • Zestawy pytań dla grup:

    • grupa 1. – Na czym polega dekolonizacja? Dlaczego rok 1960 nazywany jest Rokiem Afryki? Które państwa na świecie powstały w wyniku dekolonizacji? Czy na świecie mamy jeszcze terytoria zależne?

    • grupa 2. – Jak zmienił się świat na mapie politycznej po I i II wojnie światowej?

    • grupa 3. – Jak przemiany społeczno‑polityczne zachodzące w Europie po 1989 roku zmieniły mapę polityczną?

    • grupa 4. – Czym jest secesja, a czym aneksja? Jak wpływają na podział polityczny świata? Czy dużo jest przypadków sprzedaży własnego terytorium? Czy ma to duży wpływ na podział polityczny świata?

    • grupa 5. – W jaki sposób podzielone są wody morskie i oceaniczne? Komu przypadają wody arktyczne i antarktyczne? Czy Antarktyda została przydzielona jakimś państwom świata? Jak? Dlaczego?

  • Uczniowie przygotowują się do dyskusji, tworzą notatki – mogą być w formie mapy myśli.

  • Nauczyciel może wspierać uczniów, wyjaśniać trudniejsze zagadnienia, inspirować.

  • Dyskusja na forum klasy o czynnikach wpływających na podział polityczny świata (według gwiazdy pytań) – uczniowie inicjują dyskusję i wykorzystują notatki (ewentualnie mapy myśli).

  • Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie wniosków.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, podają, co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, gdzie mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Znajdź na mapie świata przykłady terytoriów zależnych i spornych. Wyjaśnij, dlaczego te terytoria mają taki status.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można częściowo wykorzystać na lekcjach dotyczących kręgów kulturowych świata (zakres podstawowy: VIII. 11). Grafikę interaktywną można częściowo wykorzystać także na lekcji dotyczącej wpływu dawnych systemów kolonialnych na współczesne powiązania polityczne, gospodarcze i kulturowe państw (zakres rozszerzony: VII. 1).


RLVuNnTKUNoCA
Załącznik 1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.