Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą
. O zwrotach grzecznościowych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie etykiety językowej;
przedstawia cztery strategie grzecznościowe stosowane przez Polaków;
wyjaśnia, na czym polega zasada 3E w grzeczności językowej;
uzasadnia wybory zwrotów grzecznościowych w wybranych sytuacjach komunikacyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom spisanie kilku rozmów (w formie dialogowej), które przeprowadzili w różnych sytuacjach, np. z kolegą, babcią lub dziadkiem, dyrektorem szkoły.
Faza wprowadzająca
W fazie wprowadzającej nauczyciel prosi uczniów o odczytanie spisanych przez siebie rozmów. Po głośnej lekturze zespół klasowy zastanawia się nad różnicami w formułach grzecznościowych użytych w każdym z dialogów. Istnieje prawdopodobieństwo, że uczniowie wskażą kolokwializmy i młodzieżowe zwroty grzecznościowe w przykładach rozmów z rówieśnikami, natomiast w rozmowach
np. z dyrektorem szkoły mogą to być bardziej rozbudowane zwroty grzecznościowe. Zaleca się zatem, by już na tym etapie wprowadzić lub przypomnieć pojęcia: zwrot grzecznościowy i kolokwializm.
Nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się w treścią sekcji „Przeczytaj”, przede wszystkim ze strategiami grzecznościowymi stosowanymi przez Polaków. Zastanawiają się, czy spotkali się z takim zachowaniem komunikacyjnym i czy sami także stosują takie strategie. Zespół klasowy może podyskutować o celowości takiego zachowania.
W następnym kroku uczniowie zapoznają się z multimedium – dwuczęściowym wykładem na temat grzeczności językowej dr Agaty Hąci i wykonują wybrane przez nauczyciela polecenia (obligatoryjnie polecenia 1. i 4. do pierwszego filmu).
Faza podsumowująca
Po wykonanej pracy z multimedium uczniowie wracają do spisanych przed lekcją rozmów i zastanawiają się nad zastosowanymi w nich strategiami grzecznościowymi oraz zasadami etykiety językowej.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać polecenie 4. przyporządkowane do drugiego filmu.
Materiały dodatkowe:
Małgorzata Kita, Językowe rytuały grzecznościowe, Katowice 2005.
Małgorzata Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir‑vivre'u, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.