RXUi0gMQ37Dh3
Druga część filmu dotyczącego grzeczności językowej.
Polecenie 1

Na podstawie wykładu oraz własnych doświadczeń konwersacyjnych wyjaśnij, czym różni się etykieta stosowana w sytuacji prywatnej od etykiety oficjalnej.

Ro7J4lOS072dG2
(Uzupełnij).
R1TGZT82WkmVm11
Ćwiczenie 1
Pogrupuj znane ci zwroty grzecznościowe stosowane w podanych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych. Oficjalnie Możliwe odpowiedzi: 1. Dziękuję, że zajęliście się organizacją przyjęcia weselnego., 2. Pragnę podziękować za trud włożony w organizację przyjęcia weselnego., 3. Hej!, 4. Dzień dobry!, 5. Z okazji imienin życzę Ci…., 6. Szanowna Pani, 7. Usiądźcie., 8. Z okazji imienin życzę Pani..., 9. Do widzenia!, 10. Pa!, 11. Najdroższa, 12. Proszę o zajęcie miejsc. Nieoficjalnie Możliwe odpowiedzi: 1. Dziękuję, że zajęliście się organizacją przyjęcia weselnego., 2. Pragnę podziękować za trud włożony w organizację przyjęcia weselnego., 3. Hej!, 4. Dzień dobry!, 5. Z okazji imienin życzę Ci…., 6. Szanowna Pani, 7. Usiądźcie., 8. Z okazji imienin życzę Pani..., 9. Do widzenia!, 10. Pa!, 11. Najdroższa, 12. Proszę o zajęcie miejsc.
RZii1BqqSbn3s21
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane zwroty do poszczególnych kategorii. Możesz skorzystać ze Słownika językowego savoir-vivre’u Małgorzaty Marcjanik. Przeprosiny Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Reakcja na podziękowanie Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Grzecznościowa obudowa wypowiedzi Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Odmowa Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać
Polecenie 2
Ekspertka zwróciła uwagę na często używany w e‑mailach zwrot „Witam”. Podaj powody, dla których użycie go jest niewłaściwe, niezgodne z etykietą językową.
Ekspertka zwróciła uwagę na często używany w e‑mailach zwrot „Witam”. Podaj powody, dla których użycie go jest niewłaściwe, niezgodne z etykietą językową.
RyXjR4iNsFIT0
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polega przełączenie kodów międzypokoleniowych, o których wspominała ekspertka?

RyGdqRzkYFhaW
(Uzupełnij).
1
Polecenie 4
Polecenie 5
RfQNA48PhX2fx
(Uzupełnij).

Zaprojektuj plakat akcji: Odwiedź mieszkańca domu opieki w Święta. Zamieść na plakacie niezbędne informacje oraz wskazówki dotyczące zasad etykiety takiego spotkania. Weź pod uwagę rady ekspertki oraz podział zachowań grzecznościowych z mapy myśli.

Rmh4Nfvrut7gK1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R18r6JUXCoCXQ1