Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Pacierz i polityka. Rewolucja islamska w Iranie i konflikt iracko‑irański.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dokonuje oceny postaci historycznych: Rezy Pahlawiego oraz Ruhollaha Chomeiniego;
charakteryzuje przemiany polityczne i obyczajowe, do których doszło w Iranie w rezultacie rewolucji islamskiej;
wskazuje przyczyny i skutki wojny iracko‑irańskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza SWOT,
opowiadanie nauczyciela,
praca z ikonografią,
analiza źródła kartograficznego.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z fragmentem lekcji dotyczącym rządów Rezy Pahlawiego (podrozdział Biała rewolucja).
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach analizują ilustracje wykorzystane w materiale wprowadzającym do lekcji oraz ćwiczeniach (2 i 3). Na podstawie ilustracji tłumaczą, na czym polegało zjawisko westernizacji życia w Iranie za rządów szacha Rezy Pahlawiego. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wypowiedzi uczniów i dopowiada istotne informacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztero- lub pięcioosobowe grupy, których zadaniem będzie ocena rządów szacha Rezy Pahlawiego. Do oceny zespoły wykorzystują schemat analizy SWOT (określenie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń). Następnie przedstawiciele wybranych losowo grup przedstawiają rezultaty swojej pracy.
Opowiadanie nauczyciela o reformach Chomeiniego oraz wojnie iracko‑irańskiej.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie w grupach analizują skutki wojny iracko‑irańskiej. Wykonują polecenie 2: „Jednym z najbardziej dramatycznych epizodów wojny iracko‑irańskiej była tzw. wojna miast. Na podstawie informacji z mapy wytłumacz sens tego sformułowania”. Po ustalonym czasie wybrana grupa prezentuje swoją odpowiedź, pozostali uczniowie mogą się do niej odnieść i ją uzupełnić. Następnie uczniowie wykonują polecenie 3: „Rozstrzygnij, czy konflikt między Irakiem a Iranem przybrał charakter wojny totalnej. Uzasadnij odpowiedź”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wskazują podobieństwa i różnice między rządami Rezy Pahlawiego oraz ajatollaha Chomeiniego. Mogą do tego wykorzystać ćwiczenie 5.
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Pacierz i polityka. Rewolucja islamska w Iranie i konflikt iracko‑irański”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 4 dołączone do multimedium: „Gdzie dwóch się kłóci, tam trzeci korzysta – odnieś się do sensu przysłowia w kontekście wojny iracko‑irańskiej”.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 1992.
M. Kęskrawiec, Czwarty pożar Teheranu, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z mapą interaktywną, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wykonywać dołączone do niej polecenia.