Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: Pacierz i polityka. Rewolucja islamska w Iranie i konflikt iracko‑irański.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
3) wyjaśnia charakter konfliktów na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktu arabsko‑izraelskiego;
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
2) analizuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dokonuje oceny postaci historycznych: Rezy Pahlawiego oraz Ruhollaha Chomeiniego;

  • charakteryzuje przemiany polityczne i obyczajowe, do których doszło w Iranie w rezultacie rewolucji islamskiej;

  • wskazuje przyczyny i skutki wojny iracko‑irańskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza SWOT,

  • opowiadanie nauczyciela,

  • praca z ikonografią,

  • analiza źródła kartograficznego.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z fragmentem lekcji dotyczącym rządów Rezy Pahlawiego (podrozdział Biała rewolucja).

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach analizują ilustracje wykorzystane w materiale wprowadzającym do lekcji oraz ćwiczeniach (2 i 3). Na podstawie ilustracji tłumaczą, na czym polegało zjawisko westernizacji życia w Iranie za rządów szacha Rezy Pahlawiego. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wypowiedzi uczniów i dopowiada istotne informacje.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztero- lub pięcioosobowe grupy, których zadaniem będzie ocena rządów szacha Rezy Pahlawiego. Do oceny zespoły wykorzystują schemat analizy SWOT (określenie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń). Następnie przedstawiciele wybranych losowo grup przedstawiają rezultaty swojej pracy.

  3. Opowiadanie nauczyciela o reformach Chomeiniego oraz wojnie iracko‑irańskiej.

  4. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie w grupach analizują skutki wojny iracko‑irańskiej. Wykonują polecenie 2: „Jednym z najbardziej dramatycznych epizodów wojny iracko‑irańskiej była tzw. wojna miast. Na podstawie informacji z mapy wytłumacz sens tego sformułowania”. Po ustalonym czasie wybrana grupa prezentuje swoją odpowiedź, pozostali uczniowie mogą się do niej odnieść i ją uzupełnić. Następnie uczniowie wykonują polecenie 3: „Rozstrzygnij, czy konflikt między Irakiem a Iranem przybrał charakter wojny totalnej. Uzasadnij odpowiedź”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wskazują podobieństwa i różnice między rządami Rezy Pahlawiego oraz ajatollaha Chomeiniego. Mogą do tego wykorzystać ćwiczenie 5.

  2. Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Pacierz i polityka. Rewolucja islamska w Iranie i konflikt iracko‑irański”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 4 dołączone do multimedium: „Gdzie dwóch się kłóci, tam trzeci korzysta – odnieś się do sensu przysłowia w kontekście wojny iracko‑irańskiej”.

Materiały pomocnicze:

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 1992.

M. Kęskrawiec, Czwarty pożar Teheranu, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z mapą interaktywną, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wykonywać dołączone do niej polecenia.