Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kazimierz Przerwa‑Tetmajer – znawca i miłośnik sztuki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi powiązanie Kazimierza Przerwy‑Tetmajera ze sztuką;
wymieni dzieła sztuki, które podziwiał Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i wyjaśni, jak to wpłynęło na jego twórczość;
wymieni nazwiska poetów młodopolskich, w których twórczości odnajdujemy przykłady ekfraz;
pozna jeden z wierszy o sztuce Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, który powstał z inspiracji artysty dziełem malarskim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada. Wyświetlanie na tablicy tematu lekcji zawartego w sekcji „Wprowadzenie”. Ustalenie celów lekcji i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jakie dzieła sztuki podziwiał Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i jak to wpłynęło na jego twórczość? Odpowiedzi uczniowie szukają w e‑materiale, mogą również posiłkować się telefonami z dostępem do internetu. Uczniowie będą pracować w parach. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z filmami zamieszczonymi w e‑materiale. Indywidualnie wykonują polecenie 2. z pierwszej sekcji „Film”, a następnie, w parach, wykonują polecenia i ćwiczenia z drugiej sekcji „Film”. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i na podstawie treści dostępnych w e‑materiale układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
Praca domowa:
Na podstawie wykładu określ upodobania artystyczne i estetyczne preferencje Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Materiały pomocnicze:
https://sbc.org.pl/Content/61355/kazimierz_przerwa-tetmajer.pdf
Justyna Bajda, Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwa‑Tetmajera, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne
Filmy uczeń może obejrzeć w domu, aby przygotować się do omawiania tematu lekcji.