Film

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DMdZS4kDC
Film opowiadający o poetyckich ekfrazach w twórczości Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Wyjaśnij, jak ewoluowało pojęcie ekfrazy.
Na podstawie wykładu wymień cechy obrazu Alberta Edelfelta, które zainspirowały Kazimierza Tetmajera do napisania wiersza Magdalena i Chrystus.
Na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj" oraz w wykładach określ prawdziwość poniższych stwierdzeń.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Kazimierz Tetmajer studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim historię sztuki jako osobny kierunek. | □ | □ |
| Poeta po raz pierwszy wyjechał na granicę w celach naukowych. | □ | □ |
| Tetmajer interesował się wieloma rodzajami sztuki. | □ | □ |
| Poeta napisał tylko jedną ekfrazę, poświęconą obrazowi Arnolda Böcklina Wyspa umarłych. | □ | □ |
Określ charakter nastroju wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Magdalena i Chrystus. Wymień elementy obrazowania poetyckiego, które budują ten klimat.
Magdalena i Chrystus (Do obrazu Edelfelta „Christ et Madeleine”)Błękitne mgły pajęcze
Owiały drzewa śpiące;
Po siwych wodach tęcze
Włóczyło złote słońce.Słoneczne zamyślenie
Świat owładnęło cały;
Gdy Marii Magdalenie
Zjawił się Zmartwychwstały.Zgięła ją cześć i trwoga,
Żałość ścisnęła łono,
A on szedł tam, do Boga,
W dal senną, nieskończoną.W błękitne mgły przejrzyste
Szedł biały w blaskach słońca,
A ona szepcąc: Chryste!...
Patrzała nań klęcząca...Źródło: Magdalena i Chrystus (Do obrazu Edelfelta „Christ et Madeleine”), [w:] Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Poezje, t. 1, Warszawa 1924, s. 157.