Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Rwanda, Burundi, Kongo
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny wybuchu konfliktów zbrojnych w regionie Wielkich Jezior Afrykańskich;
analizuje konsekwencje konfliktów etnicznych i ludobójstwa dla dalszego funkcjonowania państw w Afryce;
przedstawia przebieg konfliktów etnicznych i wojen domowych w Burundi, Rwandzie i Demokratycznej Republice Konga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie słuchają fragmentu książki „Dzisiaj narysujemy śmierć”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jaką rolę w konflikcie odegrały inne państwa. Prosi o uzasadnienie, dlaczego ludobójstwo w Rwandzie jest klęską ONZ.
Uczniowie przygotowują listę czynników, które mogły wpłynąć na zaostrzenie stosunków między Hutu i Tutsi. Szukają analogii do innych konfliktów międzynarodowych i etnicznych. Próbują odpowiedzieć na pytanie o to, czy są uniwersalne przyczyny, które mogą spowodować wybuch takiego konfliktu.
Uczniowie wykonują ćwiczenia zamieszczone pod multimedium.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują na temat tego, w jaki sposób organizacje międzynarodowe mogą próbować zapobiegać podobnym konfliktom w przyszłości.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę na temat innych przykładów ludobójstwa w XX w.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
W. Tochman, Dzisiaj narysujemy śmierć, Wołowiec 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Fragment książki Wojciecha Tochmana może być zachętą do tego, by zapoznać się z całym dziełem.