Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sposoby opisywania funkcji liczbowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne przyporządkowania zbiorów liczbowych
rozróżnia te przyporządkowania, które są funkcjami
opisuje funkcje liczbowe różnymi sposobami
wybiera sposób opisu funkcji w zależności od typu funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metaplan
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przed lekcją grupa chętnych uczniów przygotowuje krótką prezentację multimedialną przypominającą definicję funkcji liczbowej i sposoby jej przedstawiania.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie oglądają prezentację przygotowaną przez swoich kolegów. Jest ona wprowadzeniem do lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w grupy i porównują między sobą własne przypuszczenia. Wspólnie uzgadniają wnioski i przedstawiają je na forum klasy.
Uczniowie, po uzgodnieniu wniosków, tworzą metaplan zawierający przykłady funkcji liczbowych.
Uczniowie oglądają infografikę, a następnie wykonują polecenia 2 i 3.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia indywidualną pracę uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja opisana jest wzorem , gdzie dziedziną są liczby rzeczywiste. Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej funkcja przyjmuje wartości nieujemne.
Materiały pomocnicze:
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać infografikę do pracy w parach lub w grupach. Uczniowie mogą wtedy przygotować swoje propozycje i przedstawić je na forum klasy.