Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje, czyli określanie zależności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje funkcję słowami, za pomocą wzoru, grafu, wykresu, zbioru par uporządkowanych lub tabeli.
dobiera sposób opisu funkcji w zależności od rodzaju funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda niedokończonych zdań
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą niedokończonych zdań przypominają sobie poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Zdania, które należy dokończyć:
Funkcją liczbową nazywamy ...
Wykres funkcji to zbiór punktów płaszczyzny o współrzędnych ...
Funkcję można przedstawiać za pomocą ...
Uczniowie zapoznają się z przykładami 1 i 2 w sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji Przeczytaj.
Grupa 1 i 4 analizuje przykłady 7 i 8.
Grupa 2 i 5 analizuje przykłady 5 i 6.
Grupa 3 i 6 analizuje przykłady 3 i 4.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Wspólnie uzgadniają wnioski.
Uczniowie w grupach oglądają infografikę i wykonują polecenia pod nią umieszczone.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8 w sekcji „Sprawdź się” i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematyki zjawisk z otaczającego świata, stosowanie różnych sposobów opisywania funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑4 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać infografikę na lekcji poświęconej różnym sposobom przedstawiania funkcji.