Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Intertekstualne powiązania wiersza Czesława Miłosza Veni Creator z Biblią
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
porówna Veni Creator Czesława Miłosza z fragmentami Dziejów Apostolskich;
sformułuje i uzasadni tezę interpretacyjną wiersza Veni Creator;
rozpozna, na czym polega dramatyzm ludzkiej egzystencji wpisany w odwrócony kierunek dociekań filozoficznych;
przeanalizuje podobieństwa i różnice w sposobach pokazywania nadejścia Ducha Świętego przez twórców różnych dziedzin sztuki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
linia chronologiczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami dotyczącymi Czesława Miłosza (z dostępnych źródeł). Przygotowują linię chronologiczną dotyczącą życia i twórczości tego autora.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Veni Creator. Pyta uczniów, co oznaczają zapisane słowa. Prosi uczniów, aby zdefiniowali pojęcie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu.
Nauczyciel prosi chętną osobę o zaprezentowanie przygotowanej w domu linii chronologicznej. Inna osoba wskazuje na powiązanie Miłosza z hasłem Veni Creator.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel prezentuję mapę myśli zamieszczoną w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Na jej podstawie redagują notatkę podsumowującą wszystkie jej elementy. Mogą pracować w parach.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą obraz Zesłanie Ducha Świętego autorstwa Jeana I Restouta. Porównują przedstawienie nadejścia Ducha Świętego w utworze Miłosza i na obrazie artysty. Wyjaśniają, jak oddziałuje na nie forma poszczególnych dzieł i jakie są podobieństwa a jakie różnice. Chętna osoba przedstawia rozwiązanie.
Praca domowa:
Czesław Miłosz w Traktacie poetyckim pytał:
Na jakże długo starczy mi nonsensu/Polski, gdzie pisze się poezję wzruszeń/z ograniczoną odpowiedzialnością?
Uczyń ten cytat punktem wyjścia do własnych rozważań na temat niechęci poety do powierzchownej, obrzędowej obyczajowości, w tym także tzw. religijności polskiej. Na poparcie swojego stanowiska sformułuj szereg argumentów.
Materiały pomocnicze:
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/23908/zarebianka_biblijne_slady_w_wierszach_czeslawa_milosza_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://teologiapolityczna.pl/pawel‑grad‑katolickosc‑milosza
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.