Tekst do ćwiczeń

Czesław Miłosz Veni Creator

Przyjdź, Duchu Święty,
zginając (albo nie zginając) trawy,
ukazując się (albo nie) nad głową językiem płomienia,
kiedy sianokosy, albo kiedy na podorywkę wychodzi traktor
w dolinie orzechowych gajów, albo kiedy śniegi
przywalają jodły kalekie w Sierra Nevada.
Jestem człowiek tylko, więc potrzebuję widzialnych znaków,
nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji.
Prosiłem nieraz, wiesz sam, żeby figura w kościele
podniosła dla mnie rękę, raz jeden, jedyny.
Ale rozumiem, że znaki mogą być tylko ludzkie.
Zbudź więc jednego człowieka, gdziekolwiek na ziemi
(nie mnie, bo jednak znam, co przyzwoitość)
i pozwól, abym patrząc na niego podziwiać mógł Ciebie.

(Miasto bez imienia, 1969)

cyt Źródło: Czesław Miłosz, Veni Creator.
Dzieje Apostolskie

2. Tedy się stał z prędka z nieba szum, jakoby przypadającego wiatru gwałtownego i napełnił wszystek dom, kędy siedzieli.
3. I ukazały się im rozdzielone języki na kształt ognia, który usiadł na każdym z nich.
4. I napełnieni są wszyscy Duchem Świętym, a poczęli mówić innemi językami, jako im Duch on dawał wymawiać.

(II, 2‑4)

tedy Źródło: Dzieje Apostolskie.
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wybierz i zaznacz te sformułowania, które są zgodne z wymową wiersza Veni Creator Czesława Miłosza.

RZ2CFw7u2UcMy
Możliwe odpowiedzi: 1. wiersz stychiczny, 2. tematyka metafizyczna, 3. tytuł z hymnu pochwalnego, 4. apostrofa do Ducha Świętego, 5. osobiste rozważania poety o Bogu, 6. adresatem wiersza jest grono przyjaciół, 7. nawiązuje do innych wierszy religijnych, 8. liryka pośrednia
1
Ćwiczenie 2

Połącz w pary nazwy i funkcje środków artystycznego wyrazu z odpowiadającym im cytatem z tekstu Veni Creator Czesława Miłosza.

RVvMKztbnz12c
wersy zakończone przerzutniami Możliwe odpowiedzi: 1. nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji, 2. albo kiedy śniegi w dolinie orzechowych gajów, 3. Jestem człowiekiem tylko, 4. przywalają jodły kalekie epitety, ułatwiające obrazowanie poetyckie Możliwe odpowiedzi: 1. nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji, 2. albo kiedy śniegi w dolinie orzechowych gajów, 3. Jestem człowiekiem tylko, 4. przywalają jodły kalekie metafory i ich niedosłowny charakter Możliwe odpowiedzi: 1. nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji, 2. albo kiedy śniegi w dolinie orzechowych gajów, 3. Jestem człowiekiem tylko, 4. przywalają jodły kalekie inwersja nadająca poetyckości Możliwe odpowiedzi: 1. nużę się prędko budowaniem schodów abstrakcji, 2. albo kiedy śniegi w dolinie orzechowych gajów, 3. Jestem człowiekiem tylko, 4. przywalają jodły kalekie
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij znaczenie łacińskiego tytułu wiersza Czesława Miłosza. Odpowiedz na pytanie, jakie ma on znaczenie dla całego utworu? Zacytuj jego polski odpowiednik, odwołując się do odpowiedniego fragmentu tekstu.

RWwZY9OtlpBQU
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Własnymi słowami sformułuj refleksje podmiotu lirycznego. Wyjaśnij, czego ona dotyczy i jak została prowadzona w strukturze utworu Miłosza.

R3pO542rRLd8Z
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Omów funkcję apostrof zastosowanych w wierszu. Uzupełnij tabelę, umieszczając w jej odpowiednich miejscach cytat z wiersza lub objaśnienie funkcji apostrofy.

RdIRV2QTuzAab
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Sformułuj tezę interpretacyjną do wiersza Czesława Miłosza Veni Creator.

RLEPbDyCFmQDj
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Dokonaj analizy wiersza Czesława Miłosza Veni Creator. Zwróć uwagę na powiązania tekstu z Dziejami Apostolskimi oraz refleksje bohatera lirycznego dotyczące próby zgłębienia Boga jako Tajemnicy.

RpV9vkIZOuE9w
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ułóż krótką notatkę zawierającą interpretację wiersza Czesława Miłosza Veni Creator. Wykorzystaj w niej sformułowania:

  • apostrofa do Ducha Świętego, 

  • tematyka metafizyczna, 

  • rozważania o Bogu, 

  • podmiot liryczny – osoba religijna, mocno wierząca, 

  • adresat wiersza – Bóg, 

  • prośba o objawienie się, 

  • wątpliwości i pragnienie,

  • pragnienie dostrzegania w ludziach obecności samego Boga,

  • kontekst biblijny, nawiązanie do Dziejów Apostolskich

RI1qI2peUAbQi
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jak w wierszu został zobrazowany kontrast między słabościami człowieka a majestatem Boga.

R1P68NSFFoGF5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Napisz rozprawkę interpretacyjną, w której rozważysz, na czym polega i jak się przejawia obecność niewidzialnego Boga w widzialnym świecie.

RRgqG88DOB3Kc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, jak rozumiesz prośbę i wyznanie poety wyrażone we fragmencie wiersza:

Zbudź więc jednego człowieka, gdziekolwiek na ziemi (nie mnie, bo jednak znam co przyzwoitość) i pozwól, abym patrząc na niego podziwiać mógł Ciebie

R8eq8Z5tsmeEv
(Uzupełnij).
Praca domowa

Czesław Miłosz w Traktacie poetyckim pytał:

Na jakże długo starczy mi nonsensu/Polski, gdzie pisze się poezję wzruszeń/z ograniczoną odpowiedzialnością?

Uczyń ten cytat punktem wyjścia do własnych rozważań na temat niechęci poety do powierzchownej, obrzędowej obyczajowości, w tym także tzw. religijności polskiej. Na poparcie swojego stanowiska sformułuj szereg argumentów.