Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Pasożyty grzybowe
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz różnicę pomiędzy pasożytami i nadpasożytami.
Wymienisz gatunki grzybów pasożytniczych roślin, zwierząt i ludzi.
Omówisz profilaktykę chorób grzybiczych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie wyszukują w atlasie grzybów oraz innych, dowolnych źródłach (np. w: Anna Trojanowska, Monografie grzybów w farmakopeach polskich XIX i XX wieku lub w artykułach naukowych dostępnych w internecie) informacji na temat pasożytów grzybowych.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości na temat cykli rozwojowych grzybów.
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie cykli rozwojowych grzybów.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje arkusze papieru A1 oraz flamastry. Uczniowie w grupach przygotowują plakaty w formie mapy myśli na temat pasożytów grzybowych roślin, na podstawie materiałów, z którymi mieli się zapoznać przed lekcją, oraz treści w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela. Na jego podstawie weryfikują swoje mapy myśli i w razie potrzeby je uzupełniają. Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie: „Jakie choroby są wywoływane przez grzyby u człowieka?”.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Anna Trojanowska, Monografie grzybów w farmakopeach polskich XIX i XX wieku, „Analecta”, R. IX: 2000, z. 1, 135–144.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.