Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RrP377UEoCBDW1
Ćwiczenie 1
Do podanych pojęć dobierz definicję Heterotrofy Możliwe odpowiedzi: 1. organizmy cudzożywne, żyją kosztem innego organizmu, w którym powodują szkody, 2. organizmy cudzożywne, odżywiają się związkami organicznymi pobranymi z zewnątrz, 3. inaczej pasożyty fakultatywne, w niektórych etapach życia, mogą prowadzić pasożytniczy tryb lub żyć wolno, 4. inaczej pasożyty obligatoryjne, w każdym stadium rozwojowym prowadzą pasożytniczy tryb życia Pasożyty Możliwe odpowiedzi: 1. organizmy cudzożywne, żyją kosztem innego organizmu, w którym powodują szkody, 2. organizmy cudzożywne, odżywiają się związkami organicznymi pobranymi z zewnątrz, 3. inaczej pasożyty fakultatywne, w niektórych etapach życia, mogą prowadzić pasożytniczy tryb lub żyć wolno, 4. inaczej pasożyty obligatoryjne, w każdym stadium rozwojowym prowadzą pasożytniczy tryb życia Pasożyty bezwzględne Możliwe odpowiedzi: 1. organizmy cudzożywne, żyją kosztem innego organizmu, w którym powodują szkody, 2. organizmy cudzożywne, odżywiają się związkami organicznymi pobranymi z zewnątrz, 3. inaczej pasożyty fakultatywne, w niektórych etapach życia, mogą prowadzić pasożytniczy tryb lub żyć wolno, 4. inaczej pasożyty obligatoryjne, w każdym stadium rozwojowym prowadzą pasożytniczy tryb życia Pasożyty względne Możliwe odpowiedzi: 1. organizmy cudzożywne, żyją kosztem innego organizmu, w którym powodują szkody, 2. organizmy cudzożywne, odżywiają się związkami organicznymi pobranymi z zewnątrz, 3. inaczej pasożyty fakultatywne, w niektórych etapach życia, mogą prowadzić pasożytniczy tryb lub żyć wolno, 4. inaczej pasożyty obligatoryjne, w każdym stadium rozwojowym prowadzą pasożytniczy tryb życia
R11psHB4FwiX61
Ćwiczenie 2
Przetrwalniki którego z wymienionych gatunków grzybów są silnie toksyczne dla ludzi? Możliwe odpowiedzi: 1. Buławinka czerwona (Claviceps purpurea), 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
R8Vy83HcCVKTG2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych twierdzeń. Zakażeniom grzybiczym sprzyjają wilgotne warunki środowiskowe.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Pasożyty grzybowe powodują duże straty w ekosystemach leśnych.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Opieńkowa zgnilizna korzeni jest chorobą grzybów należących do podstawczaków.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bezpośredni kontakt z rzeczami higienicznymi osób chorych na grzybice nie stanowi źródła zakażenia.. Możliwe odpowiedzi: P, F
RfueNJhHAZO1B2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWfDSTo0iEVms2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst: Grzyby są dużą i zróżnicowaną grupą 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy. Ze względu na sposób pobierania substancji odżywczych wśród grzybów wyróżnia się: 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy (rozkładają martwą materię organiczną do związków prostszych, które następnie pobierają), 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy (współżyją z innymi organizmami, czerpiąc od nich produkty 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy – w zamian dostarczają im wodę wraz z solami mineralnymi) oraz 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy i 1. pasożyty, 2. nadpasożyty, 3. sporofity, 4. saprobionty, 5. heterotrofów, 6. symbionty, 7. fotosyntezy.
R1KBa0VDzHPYL2
Ćwiczenie 5
Sklasyfikuj podane gatunki pasożytów grzybowych roślin do pasożytów grzybowych zewnętrznych lub wewnętrznych. PASOŻYTY GRZYBOWE ZEWNĘTRZNE Możliwe odpowiedzi: 1. opieńkowa zgnilizna korzeni, 2. buławinka czerwona, 3. mącznik rzekomy winorośli, 4. zaraza ziemniaka, 5. korzeniowiec sosny PASOŻYTY GRZYBOWE WEWNĘTRZNE Możliwe odpowiedzi: 1. opieńkowa zgnilizna korzeni, 2. buławinka czerwona, 3. mącznik rzekomy winorośli, 4. zaraza ziemniaka, 5. korzeniowiec sosny
R1VqMung4FdQq2
Ćwiczenie 6
Uszereguj etapy zakażania roślin zaczynając od infekcji pierwotnej. Elementy do uszeregowania: 1. Produkcja zoospor, 2. Powstanie zarodni pływkowych, 3. Penetracja szparek liściowych, 4. Przenoszenie sporangiów na inne organy i liście, 5. Produkcja kolejnych sporangiów, 6. Kiełkowanie zarodników przetrwalnikowych
31
Ćwiczenie 7

„Deoksyniwalenol (DON) to toksyna wytwarzana przez grzyby rodzaju Fusarium. Występuje najczęściej w zbożach (pszenica, kukurydza, jęczmień, owies, ryż) oraz w przetworach zbożowych (mąka, makaron, pieczywo, płatki). Powstaje na różnych etapach uprawy zbóż, w czasie dojrzewania na polu, zbioru i przechowywania, szczególnie przy dużej wilgotności i umiarkowanej temperaturze występujących w okresie wegetacyjnym. Toksyny grzybowe wykazują wielokierunkowe, niekorzystne działanie na organizm ludzki, mogą powodować m.in. zaburzenia procesów odpornościowych i choroby nowotworowe (Czerwiecki, 2005). [...]

W 99% spośród 631 próbek zbadanych w latach 2007–2011 deoksyniwalenol występował poniżej dopuszczalnych poziomów określonych przez Rozporządzenie Komisji Wspólnot Europejskich. Przekroczenie dopuszczalnych poziomów zawartości DON stwierdzono tylko w 3 próbkach słodu, 2 próbkach mąki pszennej oraz w 1 próbce pszenicy. Deoksyniwalenol występował najczęściej w próbkach ziarna jęczmienia (66% zbadanych próbek), pszenicy (65%) i mąki pszennej (63%), zaś najrzadziej w próbkach żyta (12%), mąki żytniej (22%) i kukurydzy (27%). [...]”

Indeks górny Źródło: Szymczyk K., Wilczyński W., Jędrzejczak R., Bryła M., Występowanie deoksyniwalenolu w wybranych produktach zbożowych; Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno‑Spożywczego 2012 t. 67 nr 4 Indeks górny koniec

RkEOmRc6xK0Vi
Omów wpływ zakażeń grzybiczych na ekosystemy leśne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

„Nadpasożytnictwo jest pasożytnictwem wyższego rzędu - żywicielem pasożyta jest inny pasożyt. [...] Wśród nadpasożytów występują nadpasożyty wewnętrzne i zewnętrzne. Przykładem pierwszych jest Ampelomyces quisqualis. Bardzo cienkie strzępki tego grzyba rozwijają się w strzępkach grzybni żywiciela. W ten sposób je wyniszczają. Ampelomyces quisqualis wyniszcza ok. 25 gatunków mączniaków prawdziwych pasożytujących na liściach wielu roślin, w tym drzew. Przykładem nadpasożyta zewnętrznego jest Darluca filum - grzyb ten rozwija się na blisko 70 gatunkach rdzy.”

Indeks górny Źródło: Będkowska Hanna, Niezbędnik edukatora, 11.3 Nadpasożyty; Centrum Informacyjne Lasów Państwowych (2010), s. 61 Indeks górny koniec

R1CnvffMHDdgN
Zastanów się i wyjaśnij w jaki sposób można wykorzystać zjawisko nadpasożytnictwa w rolnictwie. Określ jaki będzie to miało wpływ na środowisko. (Uzupełnij).