Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zróżnicowanie sektora usług

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia podział gospodarki na sektory,

  • klasyfikuje usługi według wybranych kryteriów,

  • porównuje strukturę zatrudnienia oraz strukturę wartości dodanej w Polsce i innych, wybranych krajach oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • porównuje strukturę zatrudnienia w Polsce według województw oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Dominiak J., Hauke J., Sektor usług i jego zmiany w Polsce i innych krajach UE w latach 1995–2012, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” 2015, nr 32, s. 31–43.

Ilnicki D., Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań, „Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego” 2009, Wrocław 2009.

Polska Klasyfikacja Działalności: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkd_07/pkd_07.htm (dostęp 2.02.2022).

Rodzaje usług: mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_us%C5%82ug (dostęp 2.02.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału. Krótka dyskusja na jego temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat podziału gospodarki na sektory. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału. Następnie nauczyciel porusza kwestię PKD 2007. Prosi uczniów, żeby zapoznali się z tą klasyfikacją. W tym celu uczniowie pracują w grupach i szukają informacji na temat wybranych działów klasyfikacji. Korzystają z części „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału oraz z innych źródeł informacji geograficznej, w tym ze źródeł internetowych.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z innymi klasyfikacjami usług. W tym celu uczniowie korzystają z części „Przeczytaj”. Po tym zadaniu następuje klasowa dyskusja na temat innych podziałów usług.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenia do grafiki interaktywnej. Po zakończonej pracy chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

  • Następnie uczniowie wykonują w parach polecenia do symulacji. Po zakończonym zadaniu następuje klasowa dyskusja, natomiast trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/swojej koleżanki i sprawdzają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i ocenia pracę w grupach.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządzenie w zeszytach mapy myśli ułatwiającej zapamiętanie treści omawianych podczas zajęć.

  • Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna i symulacja mogą zostać wykorzystane podczas innych zajęć poświęconych zagadnieniom dotyczącym geografii społeczno‑ekonomicznej, np. podczas omawiania klasyfikacji PKD 2007 (zakres rozszerzony: IX. 1) lub podziału gospodarki narodowej w Polsce i na świecie (zakres podstawowy: IX. 1).