Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Co powoduje pływy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia pochodzenie pływów morskich;

  2. opisuje różnice pomiędzy pływami syzygijnymi i kwadraturowymi;

  3. analizuje i objaśnia, w których zbiornikach wodnych występują największe pływy.

Strategie nauczania:

flipped ‑ classroom, projektowa

Metody nauczania:

burza mózgów, decyzyjna

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

Materiały pomocnicze:

e‑materiały o Księżycu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcję powinno się przeprowadzić po zapoznaniu się uczniów z e‑materiałami dotyczącymi Księżyca, jego orbity i faz oraz obrotu Ziemi wokół własnej osi i ruchu wokół Słońca.
Uczniowie zapoznają się w domu z niniejszym e‑materiałem: tekstem i filmem samouczkiem.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami w celu sprawdzenia, w jakim stopniu zrozumieli oni i zapamiętali wiadomości z materiałów przerabianych w domu. Z pomocą innych uczniów wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. 
Uczniowie, pod nadzorem nauczyciela, wyszukują w dostępnych źródłach informacji o problemach i korzyściach związanych z pływami, zarówno morskimi jak i geologicznymi. Tworzą wspólnie na tablicy listę zebranych zagadnień i wyjaśniają je sobie nawzajem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie samodzielnie przygotowują prezentację, plakat, referat (forma dowolna), na temat jednego z zagadnień związanych z problemami lub zaletami dotyczącymi pływów, poruszanymi w dyskusji na lekcji. Następnie wszystkie prace prezentowane są szerszej publiczności: spotkanie z rodzicami, wystawa szkolna itp.

Praca domowa:

Rozwiązać zadania sprawdzające z tego e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów na lekcji.