Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wpływ etylenu na dojrzewanie owoców

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
6. Wzrost i rozwój roślin. Uczeń:
5) określa rolę auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Określisz, które fitohormony przyspieszają, a które spowalniają proces dojrzewania owoców.

  • Opiszesz zmiany zachodzące w owocu w wyniku działania etylenu.

  • Wskażesz sposoby zapobiegania przedwczesnemu opadaniu owoców.

  • Zaplanujesz i przeprowadzisz doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • doświadczenie;

  • gra dydaktyczna;

  • mapa pojęć;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wpływ etylenu na dojrzewanie owoców”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a także z multimedium w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑S)” i wykonanie przedstawionego doświadczenia w domu (nauczyciel poleca użycie zakręcanego słoika zamiast torebki foliowej).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną dotyczącą zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na zadane przez niego pytania:
    – Czym jest klimakterium u roślin?
    – Jaki ma związek klimakterium z etylenem?
    – Jakie jeszcze fitohormony przyspieszają proces dojrzewania owoców?
    – Jakie zmiany zachodzą w owocu w wyniku działania etylenu?
    – Jak można zapobiec przedwczesnemu opadaniu owoców?
    Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.

  2. Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapę pojęć z hasłem centralnym: „Dojrzewanie owoców pod wpływem etylenu”, na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑S)”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium, z którym uczniowie mieli się zapoznać w ramach przygotowania do zajęć. Prosi o sformułowanie hipotezy do wykonanego doświadczenia, zaplanowanie próby kontrolnej i badawczej, przeprowadzenie obserwacji, zanotowanie wyników oraz wyciągnięcie wniosków (zob. sekcja „Wirtualne laboratorium (WL‑S)”). Po wykonanej pracy uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  4. Uczniowie, pracując w parach, na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.

  5. Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego oraz własnej wiedzy – zaproponować dwa rozwiązania, które mogłyby podnieść skuteczność metody przechowywania owoców w chłodni) i nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego oraz własnej wiedzy – ocenić prawdziwość sformułowania: „U roślin takich jak jabłka i banany zastosowanie 1‑MCP wpływa korzystnie na jakość produktu dopiero po dojrzeniu owocu”), następnie wylosowany zespół prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑S)” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.