Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: W obronie człowieka prostego – Czesław Miłosz Który skrzywdziłeś
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa sytuację liryczną w wierszu Który skrzywdziłeś;
nazywa środki stylistyczne zastosowane w utworze i określa ich funkcję;
wykorzystuje w interpretacji utworu literackiego potrzebny konteksty historyczny i polityczny;
rozpoznaje aluzję literacką w utworze;
wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
podająca;
pogadanka heurystyczna;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
fragment artykułu naukowego;
wiersz Ernesta Brylla Ten, który.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami dotyczącymi Czesława Miłosza, które umieszczone zostały w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo DESPOTYZM. Pyta uczniów, co oznacza zapisane słowo. Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów odczytuje definicję ze słownika:
- nieograniczona i bezwzględna władza oparta na terrorze i nieprzestrzeganiu praw i wolności obywatelskich,
- samowolne, bezwzględne postępowanie, naginające wszystko do swojej woli.
[Źródło: https://sjp.pwn.pl/szukaj/despotyzm.html]Prowadzący zajęcia zadaje pytania:
- W jaki sposób przeciwdziałać despotyzmowi?
- Co może zrobić ofiara?
- Kto może pomóc ofierze?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozdaje wiersz Czesława Miłosza Który skrzywdziłeś i odtwarza jego nagranie. Po wysłuchaniu nagrania uczniowie czytają tekst po cichu.
Prosi uczestników zajęć o wykonanie ćwiczenia nr 1 („Sprawdź się”). Wskazane osoby odczytują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę. Uczniowie uzupełniają ją, wpisując w każdej części postacie, które pojawiają się w tekście. Następnie zapisują przy każdej postaci odpowiednie fragmenty tekstu, które pozwolą opisać osobę/grupę.
1. Krzywdziciel: np.Który skrzywdziłeś człowieka prostego, / Śmiechem nad krzywdą jego wybuchając
.
2. Osoby po stronie krzywdzącego: np.Gromada błaznów
;Złote medale na twoją cześć kując
.
3. Skrzywdzony: np.człowiek prosty
.
4. Poeta: np.Poeta pamięta / Możesz go zabić - narodzi się nowy
.Prowadzący wyjaśnia uczestnikom zajęć, kiedy i gdzie powstał wiersz. Pyta, w jakiej sytuacji był w tym czasie Czesław Miłosz. Jaka była sytuacja polityczna Polski? Które fakty z życia poety możemy powiązać z treścią utworu i w jaki sposób? Podczas odpowiedzi uczniowie odwołują się do informacji, z którymi zapoznali się w domu.
Nauczycie rozdaje uczniom fragment artykułu Danuty Opackiej‑Walasek
…GORZKIE ROZWAŻANIA O ZBYT WIELKIEJ PAMIĘCI O ZBYT MAŁYM SERCU
Doświadczenie krzywdy i wybaczania w poezji Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta („Ethos” 2018, nr 2, s. 214‑215):W odniesieniu do problematyki krzywdy i wybaczania (bądź: niewybaczania, wybaczenia dla poety niemożliwego) najsłynniejszą próbą takiej syntezy wydaje się wiersz Miłosza Który skrzywdziłeś. Chciałoby się rzec na marginesie: wiersz sam jakoś „skrzywdzony”, ponieważ za sprawą radykalnie aktualizującej recepcji został tak mocno zinstrumentalizowany w walce politycznej, że niemal unieważniony w swojej artystycznej głębi. Umieszczony na pomniku poświęconym stoczniowcom zamordowanym przez milicję i wojsko w Gdańsku w grudniu 1970 roku, w orbicie publicystycznych dyskusji wokół stanu wojennego funkcjonował jako „wiersz pomnikowy”, „wiersz‑transparent”, „wiersz‑manifest”, na skutek czego niemal pomijano jego warstwę autoteliczną, stricte poetycką, a nawet (w ramach jej organizacji) paraboliczne sensy moralno‑historyczne, przekraczające przecież czas odbioru. Napisany przez Miłosza w roku 1950 w Waszyngtonie, opublikowany w 1953 w tomie Światło dzienne, obrazuje wszak znacznie rozleglejszą refleksję nad dziejowością, nieprawościami aparatu władzy (w tym, oczywiście, totalitarnej) skutkującymi krzywdami „człowieka prostego”. Obrazuje także – co ważne – dylemat ściśle artystyczny: jak połączyć wysoki status poezji, wraz z oczekiwaną od niej uniwersalnością, z interwencyjnym impulsem idącym z nowego doświadczenia historii, jej bieżących zdarzeń i miejsca w tym człowieka.
Jak dowodzi Józef Olejniczak w wieloaspektowej analizie tego wiersza, następuje w nim właśnie nobilitacja „publicystyczności” i „doraźności” poprzez wpisanie aktualnej problematyki dwudziestowiecznej w kompozycję o wielu komplikacjach retorycznych (…) oraz w wielowiekowy gatunek sonetu w jego włoskim inwariancie. Gatunek to wysoki, salonowy, związany z tendencjami parnasistowskimi, uznawany za sprawdzian poetyckich umiejętności. Gra, którą podejmuje z sonetem Miłosz w Który skrzywdziłeś (dotycząca między innymi braku ostatniego wersu w końcowej strofie przy zachowaniu układu rymów, wersów i podziału tematycznego na część opisową i refleksyjną), zmierza do „nobilitacji tematu «obywatelskiego» jako tematu «poetyckiego», a więc jest gestem podobnym do tego, jaki dokonał się w poezji polskiej w dobie oświecenia”Indeks górny 11. Na równi funkcjonują tu, jakby wbrew prostocie i lakoniczności tego utworu, różne porządki, zasadniczo ważne dla Miłosza. Jest wśród nich autotematyczność zorientowana na wysoką rangę artystyczną poezji, a w tym tego, co twórca „nazywa «wewnętrzną operacją», a co zapewne oznacza takie przetworzenie osobistych doświadczeń, że stają się one uniwersalne, dostępne dla wszystkich”Indeks górny 22, są: moralistyczny bilans krzywdy i przebaczania (tu odrzuconego wobec niegodziwości krzywd) oraz zanurzenie w istotne, historyczne i doraźne sprawy swojego czasu i wspólnoty. Wraz z tym ostatnim: w bolesny patriotyzm – tym trudniejszy, że praktykowany z perspektywy emigracyjnej, w poczuciu oddalenia i osamotnienia, za to wśród krzywdzących, czasem wręcz plugawych opinii rozpowszechnianych o nim w kraju. Patriotyzm, który zobowiązał poetę do dawania świadectwa epoce,spisywania czynów i rozmów
, napiętnowania despotów, którzy – też za sprawą poezji – nie mogą liczyć na zapomnienie wyrządzonych krzywd, a także dooskarżania, przestrzegania tych, którzy są odpowiedzialni za istnienie w świecie zła i nieprawości
Indeks górny 33 oraz dawania nadziei,choćby oznaczać ona miała tylko przywrócenie poetyckiej mowie jej godności...
Indeks górny 44.Przypisy:
Indeks górny 11 J. Olejniczak, Miłosz, PRL i historia – „Który skrzywdziłeś”, w: Kanonada. Interpretacje wierszy polskich (1939‑1989), red. A. Nawarecki, D. Pawelec, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1989, s. 62.
Indeks górny 22 Cz. Miłosz, Zaczynając od mojej Europy, w: tenże, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Czytelnik, Warszawa 1987, s. 27.
Indeks górny 33 Tamże, s. 65.
Indeks górny 44 Tamże.Po lekturze tekstu nauczyciel pyta:
- Dlaczego badaczka nazywa wiersz Miłosza „skrzywdzonym”?
- Na czym polega uniwersalny charakter utworu poety?
- Jakie cechy ma sonet? Na czym polegała dokonana przez Miłosza modyfikacja w obrębie gatunku?Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 umieszczone w sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby odczytują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom wiersz Ernesta Brylla pt. Ten który i prosi jedną osobę o odczytanie.
Ernest Bryll
Ten, któryTen, który skrzywdził człowieka prostego
Wynajdzie rymopisów, co wszystko wymażą
I historyka w dowodach zręcznego
Który wyrzeźbi dzieje z tak dostojną twarzą
Jak nigdy w dziejach jeszcze nie bywało.
Ten, który zbrodnię czynił – byle wyszedł cało
Znajdzie w ciemności wieków swoją sprawiedliwość
Chociaż siał burze, słodkie zbierze żniwo.Takie jest doświadczenie. A my byśmy chcieli
Aby się słowa poety lękano
By imperatorowie w pomiętej pościeli
Pocili się, myśleli – co o nich pisanoTakie jest doświadczenie, które zawsze znano
I zawsze przeciw głupi poeci lecieli.[Źródło: E. Bryll, Zwierzątko, Warszawa 1975, s. 61.]
Pyta, w jaki sposób Ernest Bryll nawiązuje do tekstu Czesława Miłosza. Na czym polega jego polemika z autorem wiersza Który skrzywdziłeś?
Praca domowa:
Napisz interpretację porównawczą wiersza Czesława Miłosza Który skrzywdziłeś i utworu Ernesta Brylla Ten, który.
Materiały pomocnicze:
J. Olejniczak, Miłosz, PRL i historia – „Który skrzywdziłeś”, [w:] Kanonada. Interpretacje wierszy polskich (1939‑1989), red. A. Nawarecki, D. Pawelec, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999, s. 54‑66.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może rozpocząć zajęcia od rozmowy z uczniami o życiu i twórczości Czesława Miłosza.