Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Konstrukcja narracji w wybranych powieściach dwudziestolecia międzywojennego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje konstrukcję narracji w utworach Stefana Żeromskiego i Marii Kuncewiczowej;
przeanalizuje wpływ prądów myślowych epoki na podejście do literatury;
wyjaśni, na czym polegało nowatorstwo powieści Kuncewiczowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat utworu Cudzoziemka lub Przedwiośnie (do wyboru). Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytania na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Uczniowie odpowiadają na te pytania, tym samym utrwalają wiedzę nabytą w tej części materiału.
Nauczyciel włącza nagranie z sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Na podstawie wysłuchanego nagrania uczniowie wykonują w parach oba zamieszczone w sekcji multimedialnej polecenia. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla za pomocą rzutnika film z sekcji „Film”. Po zapoznaniu z nim uczniowie dobierają się w pary, które wykonują ćwiczenia z tej sekcji. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie po obejrzeniu filmu wykonują polecenia:
- Jak Żeromski w swojej twórczości odpowiada na pytanie: jaka ma być Polska? Zapisz i uzasadnij swoją odpowiedź.
- Wyjaśnij, na czym polega inwersja czasowa i retrospekcja. Jaką rolę odgrywają te zabiegi w Granicy Nałkowskiej?
Praca domowa:
Omów wpływ prądów myślowych epoki na podejście do literatury.
Materiały pomocnicze:
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.