Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Szare dnie i krwawe godziny, czyli Wokulski w Paryżu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;
7) zna pojęcie syntezy sztuk, rozpoznaje jej cechy i ewolucję od romantyzmu do współczesności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • bierze udzia w dyskusji na temat wyjazdu Wokulskiego do Paryża;

  • wymienia miejsca i atrakcje, które odwiedzał Wokulski w Paryżu, podczas Wystawy Powszechnej w 1878 roku;

  • opisze stan wewnętrzny bohatera podczas jego pobytu w Paryżu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • prezentacja multimedialna;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Szare dnie i krwawe godziny, czyli Wokulski w Paryżu „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie polecenia 1 w sekcji „Ilustracja interaktywna”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja. Nauczyciel czyta pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: „Jak doszło do wyjazdu Stanisława Wokulskiego do stolicy Francji? „. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie oglądają prezentację z e‑materiału. Po zapoznaniu się z nią wynotowują miejsca, które Wokulski odwiedził w Paryżu. Nazywają również odczucia towarzyszące bohaterowi podczas poznawania kolejnych miejsc w stolicy Francji.

  2. Chętna osoba przedstawia odpowiedź do polecenia 1 - przygotowaną w domu. Następnie uczniowie dobierają się w pary. Wyjaśniają, dlaczego Wokulski nie był w stanie w pełni docenić atrakcji oferowanych przez Paryż w czasie trwania Wystawy Powszechnej.
    Uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Na podstawie materiałów zawartych w lekcji oraz znajomości całego rozdziału Szare dnie i krwawe godziny opisz odczucia Stanisława Wokulskiego podczas jego pobytu w Paryżu. Do wypowiedzi włącz cytaty obrazujące stan bohatera.

Materiały pomocnicze:

  • https://culture.pl/pl/wydarzenie/warszawa‑lalki‑boleslawa‑prusa

  • https://dzieje.pl/rozmaitosci/warszawa‑z-lalki‑100‑lat‑po‑smierci‑boleslawa‑prusa

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.