Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Szare dnie i krwawe godziny, czyli Wokulski w Paryżu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udzia w dyskusji na temat wyjazdu Wokulskiego do Paryża;
wymienia miejsca i atrakcje, które odwiedzał Wokulski w Paryżu, podczas Wystawy Powszechnej w 1878 roku;
opisze stan wewnętrzny bohatera podczas jego pobytu w Paryżu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Szare dnie i krwawe godziny, czyli Wokulski w Paryżu „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie polecenia 1 w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Dyskusja. Nauczyciel czyta pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: „Jak doszło do wyjazdu Stanisława Wokulskiego do stolicy Francji? „. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają prezentację z e‑materiału. Po zapoznaniu się z nią wynotowują miejsca, które Wokulski odwiedził w Paryżu. Nazywają również odczucia towarzyszące bohaterowi podczas poznawania kolejnych miejsc w stolicy Francji.
Chętna osoba przedstawia odpowiedź do polecenia 1 - przygotowaną w domu. Następnie uczniowie dobierają się w pary. Wyjaśniają, dlaczego Wokulski nie był w stanie w pełni docenić atrakcji oferowanych przez Paryż w czasie trwania Wystawy Powszechnej.
Uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Na podstawie materiałów zawartych w lekcji oraz znajomości całego rozdziału Szare dnie i krwawe godziny opisz odczucia Stanisława Wokulskiego podczas jego pobytu w Paryżu. Do wypowiedzi włącz cytaty obrazujące stan bohatera.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/wydarzenie/warszawa‑lalki‑boleslawa‑prusa
https://dzieje.pl/rozmaitosci/warszawa‑z-lalki‑100‑lat‑po‑smierci‑boleslawa‑prusa
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.