Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Trójkąt Weimarski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

19) przedstawia cele form współpracy regionalnej, w tym inicjatyw międzynarodowych, w których uczestniczy Rzeczpospolita Polska (np. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje sytuację międzynarodową Polski po 1989 r.;

  • wyjaśnia przyczyny powstania Trójkąta Weimarskiego;

  • charakteryzuje działalność Trójkąta Weimarskiego;

  • ocenia osiągnięcia Trójkąta Weimarskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • praca z animacją.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Krótkie wprowadzenie na temat sytuacji w Europie Środkowej i Wschodniej po upadku komunizmu.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przedstawia klasie sytuację w Polsce po 1989 r., nawiązując do celów polskiej polityki zagranicznej.

2. Omówienie genezy powstania Trójkąta Weimarskiego oraz głównych powodów nawiązania współpracy między Republiką Federalną Niemiec, Francją i Rzeczpospolitą Polską w formie rozmowy nauczającej.

3. Analiza powstania Komitetu Wspierania Współpracy Francusko‑Niemiecko‑Polskiej 29 sierpnia 1991 r. – przedstawienie etapów powstawania Trójkąta Weimarskiego.

4. Burza mózgów na temat: „Jakie były cele działalności Trójkąta Weimarskiego?”. Klasa zastanawia się nad celami działalności organizacji, poszukując informacji w internecie. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy i przy pomocy nauczyciela układane w logiczną notatkę z lekcji.

5. Praca z animacją prezentującą działalność Trójkąta Weimarskiego. Zapoznanie się z głównymi działaniami podejmowanymi przez Trójkąt Weimarski. Wykonanie ćwiczeń do animacji.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie informacji na temat Trójkąta Weimarskiego. Ocena jego działalności na arenie międzynarodowej.

2. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Grzegorz Stachowiak, Geneza Trójkąta Weimarskiego i weimarskie spotkania na szczycie, ruj.uj.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium bazowe może zostać wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał stymulujący do wykonania prezentacji multimedialnej poświęconej uczestnictwu Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych.