Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Trójkąt Weimarski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
19) przedstawia cele form współpracy regionalnej, w tym inicjatyw międzynarodowych, w których uczestniczy Rzeczpospolita Polska (np. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje sytuację międzynarodową Polski po 1989 r.;
wyjaśnia przyczyny powstania Trójkąta Weimarskiego;
charakteryzuje działalność Trójkąta Weimarskiego;
ocenia osiągnięcia Trójkąta Weimarskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
praca z animacją.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Krótkie wprowadzenie na temat sytuacji w Europie Środkowej i Wschodniej po upadku komunizmu.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przedstawia klasie sytuację w Polsce po 1989 r., nawiązując do celów polskiej polityki zagranicznej.
2. Omówienie genezy powstania Trójkąta Weimarskiego oraz głównych powodów nawiązania współpracy między Republiką Federalną Niemiec, Francją i Rzeczpospolitą Polską w formie rozmowy nauczającej.
3. Analiza powstania Komitetu Wspierania Współpracy Francusko‑Niemiecko‑Polskiej 29 sierpnia 1991 r. – przedstawienie etapów powstawania Trójkąta Weimarskiego.
4. Burza mózgów na temat: „Jakie były cele działalności Trójkąta Weimarskiego?”. Klasa zastanawia się nad celami działalności organizacji, poszukując informacji w internecie. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy i przy pomocy nauczyciela układane w logiczną notatkę z lekcji.
5. Praca z animacją prezentującą działalność Trójkąta Weimarskiego. Zapoznanie się z głównymi działaniami podejmowanymi przez Trójkąt Weimarski. Wykonanie ćwiczeń do animacji.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie informacji na temat Trójkąta Weimarskiego. Ocena jego działalności na arenie międzynarodowej.
2. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Grzegorz Stachowiak, Geneza Trójkąta Weimarskiego i weimarskie spotkania na szczycie, ruj.uj.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium bazowe może zostać wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał stymulujący do wykonania prezentacji multimedialnej poświęconej uczestnictwu Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych.