Autor: Anna Jeżewska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Funkcje stałe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna pojęcie funkcji stałej

  • sprawdza, czy funkcja jest stała

  • uzasadnia, że funkcja jest stała

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metaplan

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.

  2. Uczniowie, podzieleni na dwie grupy, tworzą metaplan dotyczący:
    Grupa pierwsza – własności wartości bezwzględnej oraz przekształcania wyrażeń algebraicznych zawierających wartość bezwzględną.
    Grupa druga – własności pierwiastków kwadratowych i prawa działań na pierwiastkach.

  3. Po zakończonej pracy umieszczają swoje przemyślenia w widocznym miejscu w sali lekcyjnej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują uzyskane informacje. Wspólna dyskusja – w jaki jeszcze inny sposób niż przedstawiony w materiałach, można sprawdzić, czy dana funkcja jest funkcją stałą. Następnie, podzieleni na dwie grupy, uzgadniają wnioski i przedstawiają je na forum klasy.

  3. Uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady sposobów sprawdzania, czy dana funkcja jest funkcją stałą i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 4 wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.

  3. Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 – 8.

  2. Zadanie dla chętnych:
    Dla jakiego a wartość funkcji fx=asinx2+acosx2+a, gdy x, jest równa 6?

Materiały pomocnicze:

Monotoniczność funkcji

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać przy omawianiu własności funkcji liniowej.