Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje stałe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie funkcji stałej
sprawdza, czy funkcja jest stała
uzasadnia, że funkcja jest stała
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metaplan
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na dwie grupy, tworzą metaplan dotyczący:
Grupa pierwsza – własności wartości bezwzględnej oraz przekształcania wyrażeń algebraicznych zawierających wartość bezwzględną.
Grupa druga – własności pierwiastków kwadratowych i prawa działań na pierwiastkach.Po zakończonej pracy umieszczają swoje przemyślenia w widocznym miejscu w sali lekcyjnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują uzyskane informacje. Wspólna dyskusja – w jaki jeszcze inny sposób niż przedstawiony w materiałach, można sprawdzić, czy dana funkcja jest funkcją stałą. Następnie, podzieleni na dwie grupy, uzgadniają wnioski i przedstawiają je na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady sposobów sprawdzania, czy dana funkcja jest funkcją stałą i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 4 wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 – 8.
Zadanie dla chętnych:
Dla jakiego wartość funkcji , gdy , jest równa ?
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać przy omawianiu własności funkcji liniowej.