Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Formy rządów w ramach systemów parlamentarnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) charakteryzuje systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno‑komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); przedstawia instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia zasady systemu parlamentarnego;
przedstawia zasady systemu rządów zgromadzenia;
wyjaśnia historyczne uwarunkowania różnych form rządów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
debata oksfordzka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, aby aktywnie uczestniczyć w debacie oksfordzkiej.
Faza wstępna
1. Nauczyciel zwraca uwagę na konflikt wartości, z którym muszą się zmierzyć architekci systemów politycznych – konflikt między społeczną kontrolą władz a stabilnością polityczną państwa. Przywołuje przykład Republiki Weimarskiej oraz Republiki Federalnej Niemiec, a także faszystowskich Włoch oraz powojennej Republiki Włoskiej (lub inne kraje, które musiały się zmierzyć z tym dylematem).
2. Zostaje przedstawiony przedmiot zajęć oraz jego cel.
Faza realizacyjna
1. Rozpoczynają się przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Model kanclerski czy parlamentarno‑gabinetowy? Jaka forma rządów najbardziej sprzyja demokracji?”. Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Wylosowani „zwolennicy” modelu kanclerskiego siadają po jednej stronie klasy, „zwolennicy” modelu parlamentarno‑gabinetowego - po drugiej.
2. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania. Odbywa się debata. Głos zabierają - na zmianę - przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.
3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel pyta uczniów o rozwiązania prawne, jakie zostały przyjęte w polskiej konstytucji. Odbywa się krótka dyskusja w formacie burzy mózgów na temat: „Jakie elementy polskiego systemu politycznego wykazują cechy modelu kanclerskiego, a jakie - parlamentarno‑gabinetowego?”.
2. Uczniowie rozwiązują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Matyja, System polityczny Szwajcarii – uwarunkowania i główne instytucje, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2018, nr 1, t. XXV.
Michał Wallner, Podziały i typologie systemów parlamentarnych: zagadnienia metodologiczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2014, t. XXI/2.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.