Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wielka woda
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
2) wyjaśnia powstawanie sztormów, powodzi i tsunami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przykłady wielkich powodzi w Polsce i na świecie,
wyjaśnia mechanizm powstawania powodzi,
omawia skutki powodzi.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (analiza tekstu, mapy, fotografii, praca z filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa fizyczna świata, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Dobosik B., Hibszer A., Soja J., Tablice geograficzne, Videograf II, Katowice 2002 (głównie s. 78).
Artykuły dotyczące wielkich powodzi
Dziesiątki zabitych i miliardy strat: 20 lat temu rozpoczęła się powódź tysiąclecia, 5.07.2017, newsweek.pl (dostęp 28.05.2021).
Jasińska K., #75 lat UWr – wielka woda w 97 r., uni.wroc.pl (dostęp 28.05.2021).
Największe powodzie na świecie – przyczyny, skutki i zdjęcia, ekologia.pl (dostęp 28.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć: nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale, przypomina informacje dotyczące sposobów zasilania rzek, wpływu klimatu na wody powierzchniowe, reżimów rzecznych.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Wprowadzenie definicji powodzi (wykorzystanie e‑materiału).
Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami powodzi na świecie (e‑materiał) – wypisują przyczyny i skutki przedstawionych powodzi.
Dyskusja na forum klasy o przyczynach i skutkach powodzi na świecie, wskazanie na mapie fizycznej świata omawianych miejsc; omówienie mechanizmu powstawania powodzi.
Dla porównania uczniowie wyszukują przyczyny powodzi w Polsce – na mapie fizycznej Polski wskazują miejsca, w których są różne przyczyny występowania powodzi, podkreślenie faktu, że powodzie w Polsce mogą zdarzyć się w każdej porze roku.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem bloku „Przeczytaj” dotyczącym powodzi tysiąclecia z 1997 roku i wykonanie polecenia 2. zawartego pod tekstem (uczniowie nadal pracują w parach) – krótka dyskusja.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (4- lub 5‑osobowe) – ich zadaniem jest stworzenie ciągu przyczynowo‑skutkowego związanego z powodzią tysiąclecia w Polsce.
Uczniowie na arkuszach papieru tworzą wybrany przez siebie ciąg przyczynowo‑skutkowy; nauczyciel przypomina o uwzględnieniu przyczyn tej powodzi, skutków bezpośrednich i wynikających z nich skutków pośrednich.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują utworzone ciągi przyczynowo–skutkowe.
Możliwa dyskusja na forum po omówieniu wszystkich prac, podkreślenie wieloletnich skutków powodzi.
Faza podsumowująca
Powtórzenie i utrwalenie wiedzy przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Przedstaw możliwości zapobiegania powodziom w Polsce oraz zmniejszania strat wynikających z ewentualnych zalań.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać na lekcji dotyczącej zróżnicowania sieci rzecznej na Ziemi (zakres podstawowy: IV. 4). Film edukacyjny może znaleźć zastosowanie również na lekcji dotyczącej ustrojów rzecznych (zakres rozszerzony: IV. 4). Może zostać wykorzystany na lekcjach powtórzeniowych z działu dotyczącego hydrosfery oraz posłużyć uczniom do samodzielnej nauki.