Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozstrzyganie konfliktów z użyciem siły

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

7) przedstawia podstawowe metody rozwiązywania konfliktów (mediacja, negocjacje, arbitraż) oraz zalety i wady wskazanych rozwiązań.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: „wojna” i „konflikt zbrojny”;

  • analizuje wybrany konflikt zbrojny;

  • ocenia różne sposoby siłowego rozwiązywania konfliktu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • burza mózgów;

  • metoda wymiany wizerunku.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • papier A4, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie, metodą burzy mózgów, wypisują na tablicy skojarzenia ze słowami „wojna” oraz „konflikt zbrojny”. Następnie rozmawiają na temat zakresów tych pojęć, zastanawiają się, czy szerszym pojęciem jest wojna czy konflikt zbrojny. Wybrana osoba przedstawia wnioski.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium, a następnie wykonują ćwiczenia do multimedium.

2. Uczniowie na podstawie ćwiczenia 1 z sekcji „Animacja” wybierają jeden z konfliktów do wspólnej analizy. Dzielą się na dwie grupy będące stronami konfliktu. Zadaniem grup jest opracowanie wizerunku własnej strony oraz wizerunku przeciwnika (prace wykonują w dwóch egzemplarzach). Mogą to robić za pomocą przymiotników, zdań albo rysunków. Następnie jedną pracę przekazują stronie przeciwnej, a drugą zachowują dla siebie.

3. Po zapoznaniu się z pracą drugiej grupy uczniowie dyskutują na temat podobieństw i rozbieżności pomiędzy wizerunkami stworzonymi przez siebie i przez stronę przeciwną. Uczniowie zastanawiają się przy tym, w jaki sposób te wizerunki mogły wpłynąć na przebieg konfliktu. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie rozmawiają o innych niż zbrojne siłowych sposobach rozwiązywania konfliktów. Analizują przy tym skutki tych rozwiązań dla jednostek i grup.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Skutkiem użycia siły w konflikcie jest…”.

2. Uczniowie wykonują samodzielnie notatkę z lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Robert Łoś, Jacek Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010.

Tomasz Dzbeński, „Zegar Zagłady” tyka. Konsekwencje wojny w Azji Południowej boleśnie odczułby cały świat, forsal.pl.

Justyna Szymczyk, Co to jest mobbing i jak można z nim walczyć?, poradnikpracownika.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą z multimedium zapoznać się w domu i przygotować na lekcję materiały na temat wybranego konfliktu.