Powrót
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RsjHyI1SBHdha
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Dokończ zdanie.
Współcześnie preferuje się rozwiązywanie konfliktów przez...
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
1
Ćwiczenie 2
R1KIYovdGxaex
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Zaznacz przykłady konfliktów rozwiązywanych za pomocą siły.
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
1
Ćwiczenie 3
R1Jx1sPEY0rac
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności fazy konfliktu.
  1. Poziom 1:przebieg konfliktu
  2. Poziom 2:wybuch konfliktu
  3. Poziom 3:rezultat konfliktu
  4. Poziom 4:powstanie konfliktu
2
Ćwiczenie 4
RLZsZE015qs5S
Dopasuj roczne daty do wydarzeń związanych z poszczególnymi konfliktami zbrojnymi. 2014 Możliwe odpowiedzi: 1. Początek konfliktu w Donbasie, 2. Koniec wojny w Bośni i Hercegowinie, 3. Koniec „Diamentowej wojny” w Sierra Leone, 4. Koniec wojny w Kosowie, 5. II wojna w Zatoce Perskiej 2003 Możliwe odpowiedzi: 1. Początek konfliktu w Donbasie, 2. Koniec wojny w Bośni i Hercegowinie, 3. Koniec „Diamentowej wojny” w Sierra Leone, 4. Koniec wojny w Kosowie, 5. II wojna w Zatoce Perskiej 2002 Możliwe odpowiedzi: 1. Początek konfliktu w Donbasie, 2. Koniec wojny w Bośni i Hercegowinie, 3. Koniec „Diamentowej wojny” w Sierra Leone, 4. Koniec wojny w Kosowie, 5. II wojna w Zatoce Perskiej 1999 Możliwe odpowiedzi: 1. Początek konfliktu w Donbasie, 2. Koniec wojny w Bośni i Hercegowinie, 3. Koniec „Diamentowej wojny” w Sierra Leone, 4. Koniec wojny w Kosowie, 5. II wojna w Zatoce Perskiej 1995 Możliwe odpowiedzi: 1. Początek konfliktu w Donbasie, 2. Koniec wojny w Bośni i Hercegowinie, 3. Koniec „Diamentowej wojny” w Sierra Leone, 4. Koniec wojny w Kosowie, 5. II wojna w Zatoce Perskiej
31
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenia.

R14gwavlBuDSv
Źródło: domena publiczna.
R126uyRmL1xf2
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
R1I20KOEjpUDb
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.

1
Tomasz Dzbeński „Zegar Zagłady” tyka. Konsekwencje wojny w Azji Południowej boleśnie odczułby cały świat

14 lutego 2019 r. 19‑letni Amil Dar, zamachowiec‑samobójca, staranował kolumnę 78 indyjskich pojazdów transportujących członków paramilitarnej Central Reserve Police Force. Zginęło 44 policjantów. Świadkowie twierdzą, że eksplozja była tak potężna, że ponad stumetrowy odcinek autostrady został usiany krwią i szczątkami ciał ofiar. Do zamachu przyznała się wspierana przez Pakistan muzułmańska grupa Jaish‑e-Mohammad (JeM – Army of Muhammad). Już kolejnego dnia siły indyjskie przeprowadziły operację policyjną w dystrykcie Pulwama, która przyniosła kolejne ofiary śmiertelne. (…)

W kwietniu i maju bieżącego roku w Indiach odbędą się wybory powszechne. Aktualnie rządząca partia premiera Modiego, Bharatiya Janata, traci w sondażach, a opozycja zarzuca jej doprowadzenie do największego od 45 lat bezrobocia w Indiach.

Zamach w Kaszmirze na trzy miesiące przed wyborami to dla Modiego prawdziwy podarek od losu. Premier wkracza na wojenną ścieżkę, koncentruje uwagę opinii publicznej na wrogu zewnętrznym i zarzuca opozycji prowadzenie miękkiej polityki w stosunku do terrorystów. Kremacje ofiar zamachu stają się publicznym widowiskiem, w którym biorą udział czołowi politycy partii rządzącej, są transmitowane przez publiczną telewizję. Anty‑pakistańska retoryka obecna jest w mediach i na ulicy. Wszystko wskazuje na to, że rząd Modiego chętnie wywołałby małą wojenkę z Islamabadem, by wygrać wewnętrzne wybory.

zegar Źródło: Tomasz Dzbeński, „Zegar Zagłady” tyka. Konsekwencje wojny w Azji Południowej boleśnie odczułby cały świat, 5.03.2019 r., dostępny w internecie: forsal.pl [dostęp 8.02.2020 r.].
RSrC5CMuFIRwC
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
RpBgAnhgwwKyP
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
RTSWF5voncOL1
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Justyna Szymczyk Co to jest mobbing i jak można z nim walczyć?

Jak objawia się mobbing?

Mobbing może przybrać wiele postaci. Osoba, która się go dopuszcza, może nieuzasadnienie podważać kompetencje ofiary. Przerywa zdania w pół słowa, nie daje się wypowiedzieć, na pytania reaguje agresją i krzykiem, całkowicie ignoruje pracownika, bez powodu przenosi go do miejsca, gdzie nie ma kontaktu z innymi pracownikami, grozi (np. utratą pracy, zwolnieniem, zaskarżeniem), wyśmiewa nie tylko na osobności, lecz przede wszystkim w towarzystwie współpracowników, odbiera wcześniej przydzielone zadania lub też ciągle dokłada nowe, których realizacja jest albo niemożliwa, albo całkowicie niepotrzebna. Choć przykładów jest dużo, i tak są jedynie małą częścią możliwych zachowań.

Pracownik może również często słyszeć, że na jego miejsce czeka wiele innych osób, jeżeli więc coś mu nie pasuje (brak dni wolnych, konieczność przychodzenia do pracy nawet w złym stanie zdrowia pod groźbą utraty stanowiska) może odejść, bo nikt go w pracy nie trzyma. Tym samym pracownik czuje się niedoceniany, zmniejsza się jego pewność siebie i wiara we własne możliwości.

mobbing Źródło: Justyna Szymczyk, Co to jest mobbing i jak można z nim walczyć?, 11.02.2020 r., dostępny w internecie: poradnikpracownika.pl [dostęp 16.04.2021 r.].
R1VzeAr9Yd4J3
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.

1
Joanna Górnisiewicz Dziecko i jego szkolne konflikty

Sytuacja idealna

To taka, w której dzieci otwarcie mówią co czują, biorą odpowiedzialność za swoje czyny, wychowawca z nimi na ten temat rozmawia i na drodze negocjacji rozwiązuje wszelkie problemy. Ewentualnie do akcji wkracza pedagog, przeprowadza odpowiednie zajęcia i konflikt zostaje rozwiązany.

A rzeczywistość…

Rzeczywistość niestety bywa taka, jak można poczytać na wielu forach, to znaczy w klasie jest jeden lub kilku agresorów, którzy nauczyli się, że ich złośliwości, wyzwiska i dokuczanie przynoszą im „zyski” (czują się ważni, silni, mają w klasie posłuch), a za swe postępowanie nie ponoszą żadnych konsekwencji. Dzieci słabsze natomiast uczą się, że ich rolą jest rola kozła ofiarnego i poddają się temu losowi lub same stają się agresorami. Dlatego, jeśli dziecko informuje nas, że w klasie lub szkole miało miejsce jakieś zajście, nie machajmy ręką i nie bądźmy bierni.

dziecko Źródło: Joanna Górnisiewicz, Dziecko i jego szkolne konflikty, 27.07.2016 r., dostępny w internecie: babyboom.pl [dostęp 16.04.2021 r.].
RdsnDaKuyW30d
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
RsiTFOn4LbyW5
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później