Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Mąż stanu czy despota? Francja Napoleona Bonaparte (1799‑1815)
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje sposób dojścia Napoleona Bonaparte do władzy we Francji,
opisuje, na jakich zasadach oparta była organizacja państwa francuskiego w czasach Konsulatu i I Cesarstwa,
wyjaśnia wewnętrzne przyczyny siły i słabości Francji na arenie międzynarodowej w okresie napoleońskim,
interpretuje różne rodzaje źródeł historycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Odwrót od dyrektoriatu
Grupa 2 i 5 - Mocna pozycja Napoleona
Grupa 3 i 6 - System godności i tytułów w cesarstwie Napoleona I .
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1: „Po dokładnym wysłuchaniu zaproponuj sposób uporządkowania (części, niekoniecznie wszystkich) przytoczonych źródeł”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania na czas, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Mąż stanu czy despota? Francja Napoleona Bonaparte (1799‑1815)”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Mąż stanu czy despota? Francja Napoleona Bonaparte (1799‑1815)” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocznicze:
Chateaubriand R., O Bonapartem i o Burbonach, Biblioteka Boya, Warszawa 1922.
Talleyrand C., Pamiętniki 1754‑1815, Londyn, 1994.
Chateaubriand R., Pamiętniki zza grobu, wybór i przekład Joanna Guze, Warszawa 1991.
Wiek XIX w źródłach, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1998.
Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 2004.
Baszkiewicz J., Anatomia bonapartyzmu, Gdańsk 2003.
Chwalba A., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.
Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. M. Senkowska‑Gluck, Warszawa 1977.
Historia życia prywatnego. Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, t. IV, pod red. M. Perrot’a, Wrocław 1999.
MacDonell A., Napoleon i jego marszałkowie, Londyn 1992.
O roku ów. 1812. Wyprawa Napoleona na Rosję, Pomocnik Historyczny Polityki, 13/2012.
Zahorski A., Napoleon, Warszawa 1982.
Senkowska‑Gluck M., Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności i obyczaju w napoleońskiej Francji, Wrocław 1994.
Tak żyli ludzie. W czasach Napoleona, Wrocław 1994.
Żywczyński M., Historia powszechna 1789‑1871, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Prezentacja multimedialna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.