Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele ustrojowe państw Ameryki – Boliwia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapoznaje się z historią i sytuacją polityczno‑gospodarczą Boliwii;

  • analizuje ustrój Boliwii według konstytucji z 2009 r.;

  • ocenia stan demokracji w Boliwii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza tekstów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • mapa polityczna świata; mapa fizyczna świata.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie na mapie politycznej świata wskazują Boliwię i omawiają krótko jej położenie, zwracając uwagę na krainy geograficzne, zasoby naturalne oraz strukturę ludności w tym kraju.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z historią Boliwii (treść lekcji). Wykonują ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie dyskutują na temat zróżnicowania ludności i jej znaczenia dla obecnej sytuacji w Boliwii.

2. Podział na trzy grupy. Każda z nich zapoznaje się z animacją, przy czym zwraca uwagę na inny element:

  • grupa I – władza ustawodawcza;

  • grupa II – władza wykonawcza;

  • grupa III – władza sądownicza.

3. Grupy porównują organizację poszczególnych władz z organizacją władzy w Polsce. Mogą skorzystać z załączonej w materiałach pomocniczych tabeli. Następnie wyniki swojej pracy przedstawiają na forum. Wybrana osoba podsumowuje tę część zajęć.

4. Wykonanie ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się” i wspólne omówienie odpowiedzi.

5. Na podstawie uzyskanej wiedzy uczniowie przechodzą do dyskusji: „Jaki jest stan demokracji w Boliwii? Czy Boliwia jest państwem w pełni demokratycznym?”. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Praca w parach – ćwiczenie 2 dołączone do animacji. Wybrane pary przedstawiają swoje argumenty na forum. Może to być przyczynkiem do szerszej dyskusji.

2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Demokracja w Boliwii jest jak…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Boliwia

Polska

władza ustawodawcza:

– kto sprawuje?

– jak wygląda parlament?

– jak przeprowadzane są wybory?

władza wykonawcza:

– kto sprawuje?

– jak jest wybierany prezydent?

– kto może zostać prezydentem?

władza sądownicza:

– jak wygląda system sądownictwa?

– jak wybierani są sędziowie?

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie sytuacji w Boliwii (2019/2896(RSP), europarl.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie animacji uczniowie sami mogą stworzyć schemat ustroju Boliwii.