Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Modele ustrojowe państw Ameryki – Boliwia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapoznaje się z historią i sytuacją polityczno‑gospodarczą Boliwii;
analizuje ustrój Boliwii według konstytucji z 2009 r.;
ocenia stan demokracji w Boliwii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza tekstów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
mapa polityczna świata; mapa fizyczna świata.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie na mapie politycznej świata wskazują Boliwię i omawiają krótko jej położenie, zwracając uwagę na krainy geograficzne, zasoby naturalne oraz strukturę ludności w tym kraju.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z historią Boliwii (treść lekcji). Wykonują ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie dyskutują na temat zróżnicowania ludności i jej znaczenia dla obecnej sytuacji w Boliwii.
2. Podział na trzy grupy. Każda z nich zapoznaje się z animacją, przy czym zwraca uwagę na inny element:
grupa I – władza ustawodawcza;
grupa II – władza wykonawcza;
grupa III – władza sądownicza.
3. Grupy porównują organizację poszczególnych władz z organizacją władzy w Polsce. Mogą skorzystać z załączonej w materiałach pomocniczych tabeli. Następnie wyniki swojej pracy przedstawiają na forum. Wybrana osoba podsumowuje tę część zajęć.
4. Wykonanie ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się” i wspólne omówienie odpowiedzi.
5. Na podstawie uzyskanej wiedzy uczniowie przechodzą do dyskusji: „Jaki jest stan demokracji w Boliwii? Czy Boliwia jest państwem w pełni demokratycznym?”. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Praca w parach – ćwiczenie 2 dołączone do animacji. Wybrane pary przedstawiają swoje argumenty na forum. Może to być przyczynkiem do szerszej dyskusji.
2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Demokracja w Boliwii jest jak…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Boliwia | Polska | |
---|---|---|
władza ustawodawcza: – kto sprawuje? – jak wygląda parlament? – jak przeprowadzane są wybory? | ||
władza wykonawcza: – kto sprawuje? – jak jest wybierany prezydent? – kto może zostać prezydentem? | ||
władza sądownicza: – jak wygląda system sądownictwa? – jak wybierani są sędziowie? |
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie sytuacji w Boliwii (2019/2896(RSP), europarl.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie animacji uczniowie sami mogą stworzyć schemat ustroju Boliwii.