Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak zostać dobrym negocjatorem? Metody negocjacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie negocjacji i wyjaśnia zakres zastosowania;
charakteryzuje techniki negocjacyjne;
rozróżnia typy negocjacji;
przygotowuje negocjacje z uwzględnieniem poszczególnych faz;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat odroczeń np. sprawdzianów, które udało się klasie uzyskać na różnych przedmiotach. Pyta uczniów, jakich argumentów używali do przekonania nauczyciela przedmiotu, co – według nich – ostatecznie zadecydowało o korzystnym rozwiązaniu i jak nazwać ten rodzaj przedstawiania i wymiany argumentów. Po ustaleniu, że mamy do czynienia z negocjacją, nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”, w tym z: definicją negocjacji i przykładowymi technikami negocjacyjnymi. Uczniowie pogłębiają wiedzę na ten temat, zapoznając się z wykładem dr Agaty Hąci (multimedium „Film”), i wykonują przyporządkowane do medium polecenia. W następnym kroku rozpoczynają pracę z mapą myśli (drugie multimedium). Wykonują polecenia i wybrane przez nauczyciela ćwiczenia praktyczne.
Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają pary lub tworzą grupy. Ich celem jest przygotowanie strategii negocjacji według planu:
Przedmiot negocjacji: nauczyciel może wspomóc pracę uczniów i przygotować listę tematów, które mogłyby być przedmiotem negocjacji dla uczniów.
Strony negocjacji: uczniowie muszę skupić się na doborze stron o różnych potrzebach (np. strona oferująca usługę i nabywająca usługę).
Sytuacje stron negocjacji: sytuacje stron negocjacji powinny być wyraźnie różne.
Fazy negocjacji: przygotowanie, otwarcie, negocjacje właściwe, zamknięcie.
Techniki negocjacji: uczniowie korzystają z zasobu e‑materiału.
Po przygotowaniu planu uczniowskie grupy lub pary prezentują wyniki swojej pracy. Pozostała część klasy wskazuje na mocne i słabe strony przygotowanego planu.
Materiały dodatkowe:
Roger Fisher, William Ury, Dochodząc do Tak: negocjowanie bez poddawania się, tum. R. A. Rządca, Warszawa 2000.
Daria Katarzyna Paryła, Skuteczne negocjacje w oparciu o wiedzę, osobowość i temperament, Opole 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.