Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: „Jak możecie się porozumieć z oceanem, jeżeli nie potraficie już tego uczynić między sobą?” – Solaris i filozofia Stanisława Lema

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zrozumie, na czym polega problem z definiowaniem, czym jest fantastyka naukowa;

  • dokona charakterystyki planety Solaris;

  • przeanalizuje wybrane fragmenty Solaris Stanisława Lema;

  • omówi wybrane problemy filozoficzne zawarte w Solaris.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytania dotyczące literatury fantastycznonaukowej. Przygotowują informacje na temat tego, czym się ona charakteryzuje, jakie można wyróżnić elementy typowe dla tego typu literatury, jakie cele przyświecają autorom piszącym science fiction, kim jest odbiorca tego typu literatury i czego w niej szuka.

  2. Chętna osoba przygotowuje szczegółową definicję literatury fantastycznonaukowej.

Faza wprowadzająca:

  1. Chętny uczeń podaje definicję literatury fantastycznonaukowej. Pozostałe osoby mogą sporządzić krótką notatkę.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

  3. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przeprowadzają dyskusję związaną z pytaniami podanymi w ramach pracy przed lekcją. Nauczyciel moderuje dyskusję.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Rozdaje zespołom po jednym fragmencie powieści Solaris (np. z ćwiczeń 4‑7 zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”). Każda grupa ma za zadanie wyjaśnić, jakie elementy występujące w podanym fragmencie sugerują, że całość pochodzi z tekstu science fiction. Po wyznaczonym czasie uczniowie odczytują odpowiedzi.

  3. Uczniowie zapoznają się z animacją i w parach opisują najważniejsze cechy planety Solaris. Następnie wyjaśniają, czym jest ocean otaczający planetę i dlaczego budził on tak wiele kontrowersji w środowisku naukowym.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Prowadzący zajęcia weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe zespoły. Ich zadaniem jest, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, znalezienie informacji na temat tego, czym jest blurb, zapoznanie się z przykładowymi blurbami, a następnie napisanie blurba zachęcającego do sięgnięcia po książkę Solaris.

  2. Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
    Napisz esej, w którym zinterpretujesz poniższy cytat z Solaris.
    Stanisław Lem
    Solaris
    Jak możecie się porozumieć z oceanem, jeżeli nie potraficie już tego uczynić między sobą?
    Źródło: Stanisław Lem, Solaris, Kraków 2022, s. 37.

Materiały pomocnicze:

  • https://solaris.lem.pl/ - oficjalny serwis poświęcony twórczości Stanisława Lema

  • Andrzej Stoff, Powieści fantastyczno‑naukowe Stanisława Lema, Toruń 1983.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do podsumowania lekcji.