Dla nauczyciela
Autor: Anita Rozik
Przedmiot: Informatyka
Temat: Patologie i zjawiska z pogranicza prawa w internecie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz patologie i zjawiska z pogranicza prawa w internecie.
Scharakteryzujesz anonimowość w sieci.
Przeanalizujesz cechy przestępstw handlu ludźmi, handlu narkotykami czy terroryzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Patologie i zjawiska z pogranicza prawa w internecie”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, w jaki sposób działa (i czy w ogóle) anonimowość w sieci. Uczniowie zapoznają się z poleceniami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj” i odpowiadają na zawarte w nich pytania.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Uczniowie w grupach przygotowują krótkie prezentacje o tym, w jaki sposób wykorzystywane są dane zbierane na temat użytkowników w sieci.
Grupy prezentują przygotowane przez siebie przykłady.
Uczniowie w ramach utrwalenia wiadomości rozwiązują test (sekcja „Gra edukacyjna”).
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czy w sieci można być anonimowym?”. Uzasadniają swoją odpowiedź.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja wraz z materiałami dot. prawa karnego (WoS) może stanowić ścieżkę międzyprzedmiotową. E‑materiały można wykorzystać do przeprowadzenia zajęć warsztatowych (teoretyczne zajęcia dot. prawa karnego połączone z jego aplikacją na gruncie sieci internetowej).