Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Metoda D'Hondta
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje schemat działania metody D'Hondta,
wyznacza liczbę mandatów poselskich, korzystając z metody D'Hondta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości związane z ciągami – podają odpowiednie wzory i przykłady.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji, przybliża wykorzystanie metody D'Hondta.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i oglądają Infografikę.
Pracują w ten sposób, że starają się samodzielnie rozwiązać zadania zapisane w Przykładach i Infografice, a następnie porównać z zapisami.
Lider grupy odpowiedzialny jest za to, aby każdy z członków grupy zrozumiał rozwiązanie i potrafił samodzielnie rozwiązać podobny przykład.
Zakończeniem tego elementu pracy jest ułożenie zadania i przekazanie go do rozwiązania innej grupie. Grupy prezentują też rozwiązania zadań, które otrzymały, omawiają sposoby ich rozwiązania.
Uczniowie w parach rozwiązują 5 wybranych ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup dzielą się refleksją na temat pracy w grupach – przedstawiają dobre pomysły i trudności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i pracę par.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Typy systemów wyborczychTypy systemów wyborczych
System partyjny a system wyborczy – Polska i inne krajeSystem partyjny a system wyborczy – Polska i inne kraje
Wskazówki metodyczne:
Infografika może zostać wykorzystana na lekcji o zastosowaniu ciągów.