Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rola robotyki w życiu codziennym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna typy robotów stosowanych w gospodarstwach domowych oraz w różnego rodzaju miejscach publicznych;
porównuje urządzenia codziennego użytku, konstruowane dawniej z tymi projektowanymi współcześnie;
analizuje kierunek zmian, jakie zaszły w robotyce w ciągu ostatniego dziesięciolecia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
opis ustny;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Rola robotyki w życiu codziennym”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Klasa dzieli się na dwie grupy. Na zapowiedziane zajęcia każdy uczeń przynosi fotografię robota stosowanego w życiu codziennym. Grupa pierwsza prezentuje roboty z lat 2010‑2020; grupa druga – roboty z lat 2000‑2010.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału. Chętny uczeń czyta cele zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Prezentacja”.
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę: Czym jest robotyka i kiedy mamy z nią styczność w życiu codziennym?. W razie konieczności nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: Czym jest robotyka?Czym jest robotyka?.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium w sekcji „Prezentacja”. Następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje hasło: „Roboty codzienego użytku”. Nauczyciel zadaje uczniom pytajnie: Jakie znasz typy robotów stosowanych w gospodarstwach domowych oraz w różnego rodzaju miejscach publicznych?. Uczniowie podchodzą do tablicy, zawieszają przygotowane zdjęcie robotów, przedstawiają informacje o nim i zapisują rolę tego przedmiotu. Nauczyciel analizuje i komentuje.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 2 w sekcji „Prezentacja”. Nauczyciel odczytuje wylosowane odpowiedzi i komentuje prace.
Uczniowie w czteroosobowych grupach zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i wykonują polecenie 1 i 2. Następnie nauczyciel odczytuje treść poleceń. Uczniowie wspólnie odpowiadają.
Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i przewieszają zdjęcia. Z prawej strony zawieszają zdjęcia grupy pierwszej a z lewej strony grupy drugiej. Z pomocą nauczyciela uczniowie omawiają różnice między przedmiotami z lat 2010‑2020 i z lat 2000‑2010.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie zmiany zaszły w robotyce od lat 90. XX wieku?. Uczniowie na kartkach papieru dokonują analizy. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi.
Wspólnie z nauczycielem, uczniowie dokonują analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują referat: Roboty życia codziennego na przełomie dwudziestu lat.
Materiały pomocnicze:
https://www.wnp.pl/wiadomosci/czym-jest-robotyka-kilka-slow-wprowadzenia,-5664.html
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Rola robotyki w życiu codziennym”.