Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Autor: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Działania podejmowane w celu ograniczenia bezrobocia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 4 (lub 5 technikum)

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie bezrobocia,

  • omawia przyczyny bezrobocia,

  • przedstawia rozwiązania mające na celu ograniczenie bezrobocia,

  • ocenia skuteczność poszczególnych rozwiązań mających na celu ograniczenie bezrobocia.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna/praca w grupach/praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Bartkowiak G., Krajewski Z., Kujawińska A., Więcek‑Janka, Bezrobocie, formy ograniczania bezrobocia i analiza niedopasowania zawodowego w powiecie konińskim, Poznań 2010.

Kosmicki E., Malinowska S., Bezroocie we współczesnym świecie. Czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia, Studia i rozprawy 2015.

Wojciechowski W., Skąd się bierze bezrobocie, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Warszawa 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat bezrobocia - czym jest?, jakie wyróżniamy typy bezrobocia?, jak mierzymy bezrobocie?

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia problematyczne kwestie.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – jedna uznaje, że wymienione działania w zakresie walki z bezrobociem są skutecznie, druga – nieskuteczne. Uczniowie prowadzą pewien rodzaj debaty, podczas której konfrontują poglądy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością dyskusji i moderuje ją.

  • Po zakończonej debacie uczniowie wspólnie podsumowują ją i wskazują mniej i bardziej skuteczne rozwiązania. Wykonują notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez uzupełnienie ćwiczeń z e‑materiału.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Praca pisemna: zaproponuj sposoby ograniczenia bezrobocia w twoim miejscu zamieszkania (miejscowość/gmina).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej problemów społecznych współczesnego świata. Może posłużyć również jako powtórzenie materiału. Audiobook może być użyty przez ucznia do samodzielnej pracy w domu.