Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Autor: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Działania podejmowane w celu ograniczenia bezrobocia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 4 (lub 5 technikum)
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie bezrobocia,
omawia przyczyny bezrobocia,
przedstawia rozwiązania mające na celu ograniczenie bezrobocia,
ocenia skuteczność poszczególnych rozwiązań mających na celu ograniczenie bezrobocia.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna/praca w grupach/praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Bartkowiak G., Krajewski Z., Kujawińska A., Więcek‑Janka, Bezrobocie, formy ograniczania bezrobocia i analiza niedopasowania zawodowego w powiecie konińskim, Poznań 2010.
Kosmicki E., Malinowska S., Bezroocie we współczesnym świecie. Czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia, Studia i rozprawy 2015.
Wojciechowski W., Skąd się bierze bezrobocie, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Warszawa 2008.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat bezrobocia - czym jest?, jakie wyróżniamy typy bezrobocia?, jak mierzymy bezrobocie?
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia problematyczne kwestie.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – jedna uznaje, że wymienione działania w zakresie walki z bezrobociem są skutecznie, druga – nieskuteczne. Uczniowie prowadzą pewien rodzaj debaty, podczas której konfrontują poglądy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością dyskusji i moderuje ją.
Po zakończonej debacie uczniowie wspólnie podsumowują ją i wskazują mniej i bardziej skuteczne rozwiązania. Wykonują notatki w zeszycie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez uzupełnienie ćwiczeń z e‑materiału.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Praca pisemna: zaproponuj sposoby ograniczenia bezrobocia w twoim miejscu zamieszkania (miejscowość/gmina).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej problemów społecznych współczesnego świata. Może posłużyć również jako powtórzenie materiału. Audiobook może być użyty przez ucznia do samodzielnej pracy w domu.