Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak przewidzieć typowe stopnie utlenienia pierwiastka?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:

3) na podstawie konfiguracji elektronowej atomów przewiduje typowe stopnie utlenienia pierwiastków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia reguły określenia stopnia utlenienia atomów pierwiastków;

  • wybiera odpowiednią regułę, aby określić stopień utlenienia atomów pierwiastków;

  • korzystając z konfiguracji elektronowej powłoki walencyjnej, określa maksymalny oraz minimalny stopień utlenienia atomów pierwiastków w związku chemicznym.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • aplikacja Kahoot! lub Quizizz

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: W jaki sposób można przekształcić w jon atom pierwiastka? Jakie są/będą tego konsekwencje? Co pomaga określić drogę/sposób jonizacji atomu?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Przypomnienie definicji stopnia utlenienia.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące metody określania maksymalnych oraz minimalnych stopni utlenienia pierwiastków.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający animację, jak obliczyć stopień utlenienia w jonach złożonych i cząsteczkach związków nieorganicznych. Uczniowie w parach po filmie wykonują załączone ćwiczenia do medium.

  3. Uczniowie z nauczycielem omawiają  reguły ustalania stopni utlenienia rozwiązując załączone do nich przykłady w e‑materiale.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania lub może ułożyć quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów: Jak definiujemy stopień utlenienia? Jakie czynności należy wykonać, aby określić maksymalne i minimalne stopnie utlenienia pierwiastka? Na jakim stopniu utlenienia występują atomy pierwiastków w stanie wolnym, np. Ar, O 3 , S 8 , N 2 ? Na jakim stopniu utlenienia występuje atom wodoru w wodorkach? Co to jest konfiguracja elektronowa?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy wykonywaniu zadania domowego. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak definiujemy stopień utlenienia?

  • Jakie czynności należy wykonać, aby określić maksymalne i minimalne stopnie utlenienia atomy pierwiastków?

  • Na jakim stopniu utlenienia występują atomy pierwiastków w stanie wolnym, np. Ar, O 3 , S 8 , N 2 ?

  • Na jakim stopniu utlenienia występuje atom wodoru w wodorkach?

  • Co to jest konfiguracja elektronowa?