Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak przewidzieć typowe stopnie utlenienia pierwiastka?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
3) na podstawie konfiguracji elektronowej atomów przewiduje typowe stopnie utlenienia pierwiastków.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia reguły określenia stopnia utlenienia atomów pierwiastków;
wybiera odpowiednią regułę, aby określić stopień utlenienia atomów pierwiastków;
korzystając z konfiguracji elektronowej powłoki walencyjnej, określa maksymalny oraz minimalny stopień utlenienia atomów pierwiastków w związku chemicznym.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
aplikacja Kahoot! lub Quizizz
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: W jaki sposób można przekształcić w jon atom pierwiastka? Jakie są/będą tego konsekwencje? Co pomaga określić drogę/sposób jonizacji atomu?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Przypomnienie definicji stopnia utlenienia.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące metody określania maksymalnych oraz minimalnych stopni utlenienia pierwiastków.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający animację, jak obliczyć stopień utlenienia w jonach złożonych i cząsteczkach związków nieorganicznych. Uczniowie w parach po filmie wykonują załączone ćwiczenia do medium.
Uczniowie z nauczycielem omawiają reguły ustalania stopni utlenienia rozwiązując załączone do nich przykłady w e‑materiale.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania lub może ułożyć quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów: Jak definiujemy stopień utlenienia? Jakie czynności należy wykonać, aby określić maksymalne i minimalne stopnie utlenienia pierwiastka? Na jakim stopniu utlenienia występują atomy pierwiastków w stanie wolnym, np. , , , ? Na jakim stopniu utlenienia występuje atom wodoru w wodorkach? Co to jest konfiguracja elektronowa?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy wykonywaniu zadania domowego. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak definiujemy stopień utlenienia?
Jakie czynności należy wykonać, aby określić maksymalne i minimalne stopnie utlenienia atomy pierwiastków?
Na jakim stopniu utlenienia występują atomy pierwiastków w stanie wolnym, np. Ar, , , ?
Na jakim stopniu utlenienia występuje atom wodoru w wodorkach?
Co to jest konfiguracja elektronowa?