Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Skarga do Komitetu Praw Człowieka w Genewie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje proces ratyfikacji przez państwo polskie Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych;

  • wyjaśnia procedurę skargi indywidualnej do Komitetu Praw Człowieka i analizuje warunki jej dopuszczalności;

  • przedstawia przebieg rozpatrywania skarg indywidualnych do Komitetu Praw Człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda jigsaw;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed zajęciami mają za zadanie przypomnieć sobie postanowienia Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz I protokołu fakultatywnego.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Skarga do Komitetu Praw Człowieka w Genewie” i celów zajęć.

  2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem na temat podpisania przez Polskę Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych uczniowie dyskutują o tym, dlaczego polscy obywatele w okresie PRL‑u nie mogli wnosić skarg do Komitetu Praw Człowieka. Chętne osoby przedstawiają wnioski.

  2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film samouczek”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do materiału.

  3. Podział na grupy. Każdy zespół przygotowuje skargę do KPC na podstawie załączonego formularza. Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują skargi na forum klasy.

  4. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do pięciu, a następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania zapisane na tablicy na początku zajęć.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., isap.sejm.gov.pl.

  • Joanna Rezmer, Jak korzystać z procedur skargowych w traktatowym systemie ochrony praw człowieka ONZ?, Ministerstwo Sprawiedliwości, Departament Praw Człowieka, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film samouczek” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.