Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jakie są zastosowania glinu?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zastosowania glinu;
wykonuje doświadczenie, w którym poznaje jego zastosowania;
analizuje związek pomiędzy właściwościami fizycznymi glinu a jego zastosowaniem.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
burza mózgów;
film;
ekspozycja;
eksperyment.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań:Czym jest glin? W jakich przedmiotach możemy się z nim spotkać?
Uczniowie dyskutują.Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół charakterystyki glinu.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wraca do przedmiotów wykonanych z udziałem aluminium - rozkłada na biurku różne przedmioty oraz zdjęcia przedmiotów, do produkcji których używa się aluminium. Przedmiotów oraz zdjęć powinno być tyle, aby starczyło dla wszystkich uczniów. Każda osoba podchodzi do biurka, a nauczyciel podaje mu albo przedmiot (np. widelec, folię aluminiową, puszkę itp.), albo zdjęcie przedmiotu (np. stolika, felgi samochodowej, różne narzędzia itp.). Uczniowie zastanawiają się i odpowiadają, czy ten przedmiot jest wykonany z glinu i ewentualnie, w której części tego przedmiotu się znajduje (jeśli jest czekolada, to chodzi tylko o opakowanie, w które jest ona zawinięta).
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, co sprawia, że glin możemy zastosować w tak wielu dziedzinach i co na to wpływa – dyskusja wokół właściwości glinu.
Doświadczenie chemiczne. Prowadzący pokazuje srebrną biżuterię i/lub łyżeczkę srebrną, które są sczerniałe i pyta uczniów, co ma zrobić, żeby je wyczyścić za pomocą aluminium, tak by były z połyskiem. Uczniowie spekulują, podają różne propozycje. Nauczyciel przygotowuje zlewkę, sól kuchenną, wodę destylowaną i folię aluminiową, a następnie próbuje czyścić biżuterię wspierając się o porady uczniów. Nie podpowiada. Gdy w końcu się udaje, uczniowie rysują schemat doświadczenia, a także notują obserwacje i wnioski w elektronicznym dzienniku, załączonym w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie, w ramach podsumowania zdobytej wiedzy, oglądają film edukacyjny oraz w parach rozwiązują wszystkie załączone do medium ćwiczenia. Kilku wybranych uczniów odczytuje swoje wyniki, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność ze swoimi rozwiązaniami. W razie ewentualnych niejasności lub braku poprawnej odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia sporne kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się” .
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dokonuje podsumowania zagadnień lekcji i rozdaje uczniom przygotowane ksera z głównymi zagadnieniami z lekcji.
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje:
przedmioty wykonane z aluminium – puszki, sztućce, kable – przedmioty wykonane z innych tworzyw, przypominających aluminium.
zdjęcia przedmiotów wykonanych z aluminium oraz z tworzyw, podobnych do aluminium;
srebrna biżuteria/łyżeczka.
zlewka, sól kuchenna, woda destylowana oraz folia aluminiowa, potrzebne do przeprowadzenia doświadczenia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej w temacie „Jakie są zastosowania glinu?”.