Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak wykonywać obliczenia na podstawie równań reakcji chemicznych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
5) wykonuje obliczenia dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym.
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
7) wykonuje obliczenia, z uwzględnieniem wydajności reakcji, dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym i niestechiometrycznym;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia związane z działem stechiometrii: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba Avogadra, mol, masa molowa, objętość molowa, stężenie molowe i procentowe
analizuje równania reakcji chemicznych i oblicza współczynniki stechiometryczne;
oblicza liczbę moli, masę, objętość produktu powstałego w reakcji chemicznej;
analizuje obliczenia chemiczne wynikające z równań reakcji chemicznych.
Strategie:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
krzyżówka;
burza mózgów;
mapa pojęć;
dyskusja dydaktyczna;
gra edukacyjna;
analiza tekstu źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami; smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna;
tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: z jakimi pojęciami kojarzą wam się obliczenia chemiczne w oparciu o równania chemiczne?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania nauczyciela: jakie wielkości, stałe, pojęcia przydają się podczas obliczeń chemicznych? – stworzenie mapy pojęć na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Faza realizacyjna
Tworzenie krzyżówki z hasłem tematycznym przy wykorzystaniu aplikacji, np. LearningApss.org. Nauczyciel dzieli uczniów w grupy czteroosobowe. Podopieczni analizują materiały w różnych źródłach informacji, w tym e‑materiał w kontekście pojęć stechiometrycznych, po czym z wykorzystaniem sprzętu komputerowego/tabletów z dostępem do internetu układają krzyżówkę. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po zakończeniu pracy chętni uczniowie prezentują na forum efekty pracy grup. Powrót do mapy pojęć (faza wstępna) i skonfrontowanie pojęć.
Procedury związane z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych – dyskusja zainicjowana przez nauczyciela i zapisanie na tablicy, zaproponowanych przez uczniów, kolejno następujących po sobie czynności. Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału, uczniowie konfrontują treści na tablicy z treściami z e‑materiału – w przypadku niezgodności chętny uczeń nanosi poprawki na tablicy. Nauczyciel może rozdać uczniom na karteczkach spisaną procedurę związaną z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych, żeby uczniowie mogli wkleić do zeszytu.
Problem do rozwiązania wspólnie na zajęciach: przeprowadzono reakcję 25g glinu z taką samą ilością siarki.
Który z substratów przereagował w całości?
Jaki był nadmiar jednego z substratów?
Ile gramów produktu otrzymano w wyniku tej reakcji?
Należy zapisać równanie otrzymywania sirczku glinu.
Odp. pyt. 1. Należy obliczyć, ile siarki potrzeba do przeregaowania 25g glinu – otrzymuje się wówczas 44,44g, zatem ilość siarki jest w niedomiarze, czyli cała siarka przeraguje w tej reakcji. Odp. pyt. 2. Należy obliczyć na podstawie równania, ile glinu przereaguje z 25g siarki i dojąc od 25g glinu tę wartość, otrzymamy wynik 10,94g. Odp. pyt. 3. 37,5g.
Gra edukacyjna przedstawiająca jak wykonywać obliczenia stechiometryczne – w ujęciu, molowym, masowym i objętościowym (substancje gazowe) – praca w parach.
Nauczyciel podaje uczniom przykładowe zadania do wykonania – chętni uczniowie rozwiązują zadania na tablicy. Nauczyciel monitoruje przebieg rozwiązania i ewentualnie koryguje ucznia w jego postępowaniu.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania, sprawdzając ich wiedzę:
Co to jest stechiometria?
Jakie należy wykonać po kolei czynności związane z wykonywaniem obliczeń na podstawie równań reakcji chemicznych?
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowania się do kartkówki.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel może przygotować uczniom na karteczkach spisaną procedurę, związaną z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych, żeby uczniowie mogli wkleić do zeszytu.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest stechiometria?
Jakie należy wykonać po kolei czynności związane z wykonywaniem obliczeń na podstawie równań reakcji chemicznych?