Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak wykonywać obliczenia na podstawie równań reakcji chemicznych?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

5) wykonuje obliczenia dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym.

Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

7) wykonuje obliczenia, z uwzględnieniem wydajności reakcji, dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym i niestechiometrycznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia związane z działem stechiometrii: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba Avogadra, mol, masa molowa, objętość molowa, stężenie molowe i procentowe

  • analizuje równania reakcji chemicznych i oblicza współczynniki stechiometryczne;

  • oblicza liczbę moli, masę, objętość produktu powstałego w reakcji chemicznej;

  • analizuje obliczenia chemiczne wynikające z równań reakcji chemicznych.

Strategie:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • krzyżówka;

  • burza mózgów;

  • mapa pojęć;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • gra edukacyjna;

  • analiza tekstu źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami; smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna;

  • tablica i kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: z jakimi pojęciami kojarzą wam się obliczenia chemiczne w oparciu o równania chemiczne?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania nauczyciela: jakie wielkości, stałe, pojęcia przydają się podczas obliczeń chemicznych? – stworzenie mapy pojęć na tablicy.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

Faza realizacyjna

  1. Tworzenie krzyżówki z hasłem tematycznym przy wykorzystaniu aplikacji, np. LearningApss.org. Nauczyciel dzieli uczniów w grupy czteroosobowe. Podopieczni analizują materiały w różnych źródłach informacji, w tym e‑materiał w kontekście pojęć stechiometrycznych, po czym z wykorzystaniem sprzętu komputerowego/tabletów z dostępem do internetu układają krzyżówkę. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po zakończeniu pracy chętni uczniowie prezentują na forum efekty pracy grup. Powrót do mapy pojęć (faza wstępna) i skonfrontowanie pojęć.

  2. Procedury związane z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych – dyskusja zainicjowana przez nauczyciela i zapisanie na tablicy, zaproponowanych przez uczniów, kolejno następujących po sobie czynności. Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału, uczniowie konfrontują treści na tablicy z treściami z e‑materiału – w przypadku niezgodności chętny uczeń nanosi poprawki na tablicy. Nauczyciel może rozdać uczniom na karteczkach spisaną procedurę związaną z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych, żeby uczniowie mogli wkleić do zeszytu.

  3. Problem do rozwiązania wspólnie na zajęciach: przeprowadzono reakcję 25g glinu z taką samą ilością siarki.

  • Który z substratów przereagował w całości?

  • Jaki był nadmiar jednego z substratów?

  • Ile gramów produktu otrzymano w wyniku tej reakcji?

    Należy zapisać równanie otrzymywania sirczku glinu.
    Odp. pyt. 1. Należy obliczyć, ile siarki potrzeba do przeregaowania 25g glinu – otrzymuje się wówczas 44,44g, zatem ilość siarki jest w niedomiarze, czyli cała siarka przeraguje w tej reakcji. Odp. pyt. 2. Należy obliczyć na podstawie równania, ile glinu przereaguje z 25g siarki i dojąc od 25g glinu tę wartość, otrzymamy wynik 10,94g. Odp. pyt. 3. 37,5g.

  1. Gra edukacyjna przedstawiająca jak wykonywać obliczenia stechiometryczne – w ujęciu, molowym, masowym i objętościowym (substancje gazowe) – praca w parach.

  2. Nauczyciel podaje uczniom przykładowe zadania do wykonania – chętni uczniowie rozwiązują zadania na tablicy. Nauczyciel monitoruje przebieg rozwiązania i ewentualnie koryguje ucznia w jego postępowaniu.

Faza podsumowująca

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania, sprawdzając ich wiedzę:

  • Co to jest stechiometria?

  • Jakie należy wykonać po kolei czynności związane z wykonywaniem obliczeń na podstawie równań reakcji chemicznych?

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które gromadzą w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra edukacyjna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowania się do kartkówki.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel może przygotować uczniom na karteczkach spisaną procedurę, związaną z obliczeniami na podstawie równań reakcji chemicznych, żeby uczniowie mogli wkleić do zeszytu.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest stechiometria?

  • Jakie należy wykonać po kolei czynności związane z wykonywaniem obliczeń na podstawie równań reakcji chemicznych?