Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Ciśnienie parcjalne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest ciśnienie parcjalne i jak się je oblicza.
Ocenisz rolę ciśnienia parcjalnego w wymianie gazowej.
Przeanalizujesz różnice w składzie powietrza wdechowego i wydechowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ciśnienie parcjalne”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na obliczeniu ciśnienia parcjalnego azotu) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Chętny/wybrany uczeń pozyskuje samodzielnie informacje dotyczące ciśnienia parcjalnego gazów oddechowych we krwi oraz tkankach człowieka i przygotowuje prezentację na ten temat, w dowolnej formie.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest ciśnienie parcjalne i jak się je oblicza.
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Prezentacja. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranego ucznia. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującemu, w razie potrzeby nauczyciel uzupełnia informacje.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zespoły na podstawie informacji zawartych w e‑materiale – w tym także zamieszczonych na grafice interaktywnej – opracowują następujące zagadnienia:
– Grupa I i II – Rola ciśnienia parcjalnego w wymianie gazowej
– Grupa III i IV – Czynniki wpływające na różnice w składzie powietrza wdechowego i wydechowego.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali wiedzę nt. przypisanych zagadnień. Następnie eksperci zamieniają się grupami: I z III, a II z IV. Zadaniem ekspertów jest przekazanie zdobytych informacji. Czas na wykonanie zadania nie powinien przekroczyć 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by wyjaśnili, jak się zmieniają wartości ciśnień parcjalnych tlenu i dwutlenku węgla w kolejnych narządach organizmu człowieka. Uczniowie, pracując w parach, formułują wyjaśnienie. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2: „Określ kierunek przenikania tlenu i dwutlenku węgla między pęcherzykiem płucnym a krwią w żyle płucnej oraz między pęcherzykiem płucnym a krwią w tętnicy płucnej”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 7 (polegającego na obliczeniu ciśnienia parcjalnego gazów wchodzących w skład opisanej mieszaniny) z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie tekstu źródłowego – dlaczego himalaiści nie zakładają obozów na wysokości 8000 m n.p.m., uwzględniając ciśnienie parcjalne i ilość tlenu w powietrzu oraz jego wpływ na różnicę ciśnień parcjalnych między krwią tętniczą a komórkami ciała), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.