Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jednostki geologiczno‑tektoniczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są jednostki geologiczno‑tektoniczne,
odróżnia i opisuje poszczególne jednostki geologiczno‑tektoniczne,
wyjaśnia, w wyniku jakich procesów powstają poszczególne jednostki geologiczno‑tektoniczne i omawia przebieg tych procesów,
podaje przykłady różnych jednostek geologiczno‑tektonicznych w Polsce i w Europie i wskazuje je na mapie.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (praca z mapą, grafiką interaktywną, tekstem e‑materiału, analiza schematów, rysunków)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa fizyczna (lub geologiczna) świata, mapa geologiczna Polski i Europy, atlasy, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Kondracki J., Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa 1978.
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
Zrozumieć Ziemię. Pomoc dydaktyczna dla nauczycieli geografii szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Konspekt lekcyjno‑ćwiczeniowy z wprowadzeniem do wycieczek, G. Pieńkowski i in. (red.), PIG – PIB, Warszawa 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – pogadanka mająca na celu przypomnienie płyt litosfery (wykorzystanie map w atlasie lub mapy zawartej w części „Przeczytaj” e‑materiału); wskazanie na mapie świata płyt kontynentalnych i oceanicznych oraz nazwanie granic między nimi (zbieżne i rozbieżne).
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wspólnie z uczniami definiuje terminy: płyta, układ płytowy warstw skalnych; przedstawia schematyczny rysunek warstw skalnych (e‑materiał) – prosi uczniów o wyjaśnienie pojęć strop i spąg.
Po wyjaśnieniu pojęć następuje wyróżnienie deformacji ciągłych i nieciągłych układu płytowego (e‑materiał).
Korzystając z atlasu i e‑materiału, uczniowie wskazują na mapie świata najstarsze geologicznie elementy na poszczególnych kontynentach; wprowadzenie terminów: kratony, platformy i tarcze krystaliczne (prekambryjskie).
Uczniowie, wykorzystując e‑materiał i atlas, nazywają i wskazują na mapie główne jednostki geologiczno‑tektoniczne w Europie i na obszarze Polski.
Przypomnienie głównych fałdowań w dziejach Ziemi, gór fałdowych „starych” i „młodych” – przykłady z Europy i Polski; wyjaśnienie na czym polega „odmłodzenie rzeźby” starych gór.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, przypominają z początku lekcji przykłady deformacji ciągłych i nieciągłych.
Uczniowie rozpoznają te deformacje na podstawie wskazywanych przez nauczyciela schematów (np. zawartych w e‑materiale lub rysunków nauczyciela).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i pisaki.
Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną.
Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli do wskazanych przez nauczyciela jednostek geologiczno‑tektonicznych (uczniowie mogą także wybrać jednostkę w drodze losowania) – do wyboru np. platforma wschodnioeuropejska, tarcza bałtycka, monoklina przedsudecka, antyklinorium wału pomorsko‑kujawskiego, płaszczowiny karpackie, zrąb tektoniczny Uralu, rów tektoniczny Renu.
Uczniowie, dyskutując, tworzą w grupach mapy myśli (ważna jest treść mapy i forma przedstawienia); korzystają z wszystkich dostępnych im źródeł informacji; nauczyciel wspiera uczniów, ewentualnie wskazuje dodatkowe źródła informacji.
Po upływie określonego czasu przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy.
Nauczyciel krótko podsumowuje pracę uczniów – możliwa dyskusja na forum klasy na temat poznanych jednostek i struktur geologiczno‑tektonicznych.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe itp.
Praca domowa
Nazwij jednostkę tektoniczną, w obrębie której położony jest Twój region. Przedstaw jej charakterystykę – powstanie, zasięg występowania, budowę itp.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej głównych jednostek geologicznych na obszarze Polski (zakres podstawowy: XIV. 2). Grafikę interaktywną można wykorzystać także podczas lekcji powtórzeniowej (zakres rozszerzony: V).