Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiuje się układ termodynamiczny? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VI. Termodynamika. Uczeń: 4) opisuje przykłady współistnienia substancji w różnych fazach w stanie równowagi termodynamicznej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polega stan równowagi termodynamicznej?”, „Warunki równowagi układu termodynamicznego”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zgodnie z treścią „Wprowadzenia”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel podaje definicję układu termodynamicznego i wprowadza pojęcia układu otwartego, zamkniętego i izolowanego. Uczniowie w grupach proponują przykłady różnych typów układów występujących w przyrodzie i życiu codziennym. Następnie nauczyciel omawia parametry opisujące układ, rozróżniając parametry intensywne i ekstensywne. W grupach uczniowie proponują przykłady parametrów intensywnych i ekstensywnych, a następnie rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń, samodzielnie dochodząc do reguły zmiany parametrów podczas łączenia jednakowych układów. Uczniowie oglądają film‑samouczek i wykonują powiązane z nim polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 8 z części „Sprawdź się”. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniom. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 i 2 obowiązkowo, do wyboru jedno z zadań 3 - 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |