Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk, Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: „Piękny dwudziestoletni”. O legendzie Marka Hłaski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
przygotowuje ekspozycję związaną z twórczością Marka Hłaski;
dokonuje prezentacji pracy na temat pisarza;
charakteryzuje bohatera, którego stworzył Hłasko;
redaguje wypowiedź argumentacyjną, w której charakteryzuje karierę artystyczną Marka Hłaski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pokaz;
ekspozycja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Z odpowiednim wyprzedzeniem nauczyciel dzieli zespół klasowy na dwie grupy, których zadaniem będzie stworzenie ekspozycji o twórczości Marka Hłaski. Obie grupy pracują nad tym samem tematem.
Aby zrealizować zadanie, wszyscy uczniowie zapoznają się z treścią:
- sekcji „Przeczytaj”;
- „Audiobooka”.
Istotne jest, by uczniowie przygotowali wstęp dotyczący czasów, w których tworzył Marek Hłasko, a następnie narracyjnie zaprezentowali twórczość pisarza. W realizacji uczniowie mogą pokazać dostępne fotografie pisarza i jego dzieł, które wykorzystają w przygotowanej przez siebie pracy (może mieć formę planszy, plakatu, albumu). Nauczyciel będzie oceniał przede wszystkim merytoryczne przygotowanie treści, ale także poziom manualny pracy (zakres włożonej pracy).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od krótkiego wstępu na temat życia i twórczości Marka Hłaski. Prosi uczniów o krótkie podsumowanie wiedzy, którą nabyli podczas wykonywania pracy domowej.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują swoje ekspozycje. Nauczyciel omawia z całym zespołem klasowym przygotowane prace. Jeśli to technicznie możliwe – ekspozycje mogą pozostać w sali jako dodatkowa pomoc edukacyjna.
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje uczniom treść „Audiobooka” (celem przypomnienia). Uczniowie wykonują polecenie 1. do multimedium.
W kolejnym kroku uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytania postawione w poleceniu 2. Pisemnie mogą odpowiadać z parach.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Przygotuj wypowiedź argumentacyjną składającą się z co najmniej 400 słów, w której scharakteryzujesz karierę artystyczną Marka Hłaski. Uwzględnij wpływ matki, inspiracje czytelnicze, kontakty z innymi twórcami. Zredaguj tytuł swojej pracy.
Materiały pomocnicze:
Czyżewski A., Piękny dwudziestoletni, Kraków 2000.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/legenda‑marka‑hlaski‑finezje‑literackie/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.