Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Rs2Huj6Z23k3T
Przypomnij sobie informacje biograficzne, a następnie określ prawdziwość poniższych stwierdzeń. Marek Hłasko za młodu sprawiał problemy wychowawcze, ale już wtedy rozpoczął swoją przygodę z pisaniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Marek Hłasko zadebiutował w „Sztandarze Młodych”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Marek Hłasko nie przebywał na emigracji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krytyka źle przyjęła publikację Pierwszy krok w chmurach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RGRQiLnCEaM9C1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając właściwe sformułowania. Narracja w Pięknych dwudziestoletnich jest pierwszoosobowa/drugoosobowa. Hłasko kreuje w niej siebie na postać wyjątkową/przeciętną, jednocześnie posługując się stylem potocznym/turpistycznym. Nie jest to/Jest to autobiografia w stuprocentowym tego słowa znaczeniu. Można ją nazwać „prawdziwym zmyśleniem”, ponieważ pisarz nieco mitologizuje swoją postać, wyrażając przy tym, na kanwie autentycznych wydarzeń, refleksje na temat innych osób, świata i własnego życia. Hłasko mówi, że opuścił swój kraj/nigdy nie opuścił swojego kraju i pogodził się/nie pogodził się z emigracją.
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie nagranej wypowiedzi Jana Błońskiego oraz fragmentów Pięknych dwudziestoletnich zdefiniuj pojęcie młodzi gniewni.

RR6Oa4ZaPsGCg
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Uzupełnij tabelę, w której zestawisz cechy bohatera wykreowanego przez Marka Hłaskę z cechami znanych ci bohaterów romantycznych.

R1Poz1wIsUEMb
Tułacz, świadomy tego, że do Polski nie wróci. Cytat potwierdzający cechę bohatera (Uzupełnij). Bohater wybranego utworu romantycznego (Uzupełnij). Sytuacja z życia bohatera potwierdzająca jego cechę (Uzupełnij). Autor podlegający ciągłej cenzurze. Cytat potwierdzający cechę bohatera (Uzupełnij). Bohater wybranego utworu romantycznego (Uzupełnij). Sytuacja z życia bohatera potwierdzająca jego cechę (Uzupełnij). Człowiek poszukujący celu. Cytat potwierdzający cechę bohatera (Uzupełnij). Bohater wybranego utworu romantycznego (Uzupełnij). Sytuacja z życia bohatera potwierdzająca jego cechę (Uzupełnij). Indywidualista. Cytat potwierdzający cechę bohatera (Uzupełnij). Bohater wybranego utworu romantycznego (Uzupełnij). Sytuacja z życia bohatera potwierdzająca jego cechę (Uzupełnij). Nieszczęśliwy kochanek. Cytat potwierdzający cechę bohatera (Uzupełnij). Bohater wybranego utworu romantycznego (Uzupełnij). Sytuacja z życia bohatera potwierdzająca jego cechę (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie zacytowanego w audiobooku fragmentu Pięknych dwudziestoletnich wyjaśnij, dlaczego Igor Newerly wpłynął na twórczość Marka Hłaski.

R1bdRfQS6yzhR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Czym charakteryzują się postawy przyjmowane przez bohaterowów powieściowych wyodrębnione przez Jana Błońskiego: artysty i lumpa? Co je różni?

R1NtnBcyiFIbO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Czy słowa Hłaski „Wiem tylko, że będę biegł przez całą drogę; i że będę mówił przez cały czas” można uznać za jego motto życiowe? Podaj kilka argumentów za lub przeciw.

[...] mówiłem o tym [...] Arturowi Sandauerowi, który co chwila mi przerywał, mówiąc: „Do czego pan zmierza?” Nie wiem; o to właśnie chodzi, że nie wiem. Wiem tylko, że będę biegł przez całą drogę; i że będę mówił przez cały czas. [...]

RbJ1GCtiVkerd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przygotuj wypowiedź argumentacyjną składającą się z co najmniej 400 słów, w której scharakteryzujesz karierę artystyczną Marka Hłaski. Uwzględnij wpływ matki, inspiracje czytelnicze, kontakty z innymi twórcami. Zredaguj tytuł swojej pracy.

RbJ1GCtiVkerd
(Uzupełnij).