Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Zastosowanie biotechnologii tradycyjnej w przemyśle
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz, czym jest biotechnologia tradycyjna.
Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w przemyśle.
Przedstawisz, czym jest fermentacja i jakie ma znaczenie w przemyśle.
Ocenisz, czy do produkcji antybiotyków wykorzystywana jest biotechnologia tradycyjna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
gra edukacyjna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
szablon „pytanie quizowe” (zob. materiały pomocnicze);
tekturowe pudełko, małe karteczki.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie opracowują w parach mapę myśli dotyczącą zastosowań biotechnologii tradycyjnej w przemyśle, na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj”, z którym mieli zapoznać się przed lekcją.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale, a następnie samodzielnie wykonują polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego fermentacja octowa nie jest procesem równoważnym wobec fermentacji alkoholowej, mlekowej czy propionowej”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel rozdaje uczniom szablon do pytań quizowych (zob. materiały pomocnicze) oraz małą karteczkę. Każdy uczeń wymyśla pytanie quizowe i podaje cztery odpowiedzi do wyboru. Na małej karteczce zapisuje numer pytania i poprawną odpowiedź. Nauczyciel zbiera zapisane pytania i umieszcza w pudełku.
Uczniowie kolejno losują pytanie quizowe i udzielają odpowiedzi. Nauczyciel oraz autor pytania sprawdzają jej poprawność.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, weryfikują mapę myśli stworzoną przez inną parę we wstępnej fazie lekcji. W razie potrzeby ją uzupełniają. Wybrane pary przedstawiają uzupełnioną mapę myśli na forum klasy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wyszukaj informacje na temat innego wykorzystania biotechnologii tradycyjnej w przemyśle niż te, które omówiono w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.