Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Zastosowanie biotechnologii tradycyjnej w przemyśle

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz, czym jest biotechnologia tradycyjna.

  • Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w przemyśle.

  • Przedstawisz, czym jest fermentacja i jakie ma znaczenie w przemyśle.

  • Ocenisz, czy do produkcji antybiotyków wykorzystywana jest biotechnologia tradycyjna.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • gra edukacyjna;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • szablon „pytanie quizowe” (zob. materiały pomocnicze);

  • tekturowe pudełko, małe karteczki.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie opracowują w parach mapę myśli dotyczącą zastosowań biotechnologii tradycyjnej w przemyśle, na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj”, z którym mieli zapoznać się przed lekcją.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale, a następnie samodzielnie wykonują polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego fermentacja octowa nie jest procesem równoważnym wobec fermentacji alkoholowej, mlekowej czy propionowej”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom szablon do pytań quizowych (zob. materiały pomocnicze) oraz małą karteczkę. Każdy uczeń wymyśla pytanie quizowe i podaje cztery odpowiedzi do wyboru. Na małej karteczce zapisuje numer pytania i poprawną odpowiedź. Nauczyciel zbiera zapisane pytania i umieszcza w pudełku.

  3. Uczniowie kolejno losują pytanie quizowe i udzielają odpowiedzi. Nauczyciel oraz autor pytania sprawdzają jej poprawność.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, weryfikują mapę myśli stworzoną przez inną parę we wstępnej fazie lekcji. W razie potrzeby ją uzupełniają. Wybrane pary przedstawiają uzupełnioną mapę myśli na forum klasy.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wyszukaj informacje na temat innego wykorzystania biotechnologii tradycyjnej w przemyśle niż te, które omówiono w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

RJN2UQVj73QiU

Załącznik 1. Szablon do pytań quizowych.
Plik PDF o rozmiarze 64.10 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.