Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Nomadzi sportretowani przez Stefana Żeromskiego – idea domu i bezdomności w Ludziach bezdomnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne rodzaje bezdomności oraz jej przyczyny opisane w powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni,
interpretuje metaforyczne i symboliczne znaczenie bezdomności w kontekście losów bohaterów Ludzi bezdomnych,
analizuje fragmenty powieści pod kątem konsekwencji wyboru drogi życiowej dokonanego przez bohaterów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nomadzi sportretowani przez Stefana Żeromskiego – idea domu i bezdomności w Ludziach bezdomnych „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 i 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel poleca, by zainteresowane osoby przygotowały dramę pod tytułem: „Jak pomóc bohaterom Ludzi bezdomnych”. Potrzebne będę 4 zespoły, które przygotują kwestionariusz z pytaniami, na które musieliby odpowiedzieć bohaterowie Żeromskiego (dr Judym, Joanna Podborska, Korzecki, Wiktor Judym), gdyby spotkali się ze współczesnym psychologiem lub pracownikiem pomocy społecznej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja zaczyna się od 4 krótkich scen pt. „Bohaterowie Ludzi bezdomnych potrzebują pomocy”. Przygotowane zespoły przeprowadzają rozmowy z postaciami z powieści, pozostali uczniowie notują swoje obserwacje. Po każdej scenie uczniowie wspólnie ustalają „diagnozę” problemu każdego z bohaterów, np. w przypadku Tomasz Judyma będzie to idealizm, a w przypadku Korzeckiego np. depresja. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: czy w czasie i w warunkach społecznych, w których Żeromski pisał Ludzi bezdomnych, diagnozy brzmiałyby podobnie? Dlaczego?
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia tezę: bezdomność opisana przez Żeromskiego jest wielowymiarowa: dosłowna, ale także metaforyczna i symboliczna. Pyta uczniów, czy zgadzają się z tym twierdzeniem. Odpowiedzi, które padną, powinny zostać zapisane na tablicy w formie mapy skojarzeń.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel poleca, by uczniowie indywidualnie wykonali następujące ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 7., 8., 9. Później weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Podsumowaniem rozważań prowadzonych podczas lekcji mogą być ustne, swobodne wypowiedzi w na pytanie z zadania domowego: Czy biorąc pod uwagę sposób prezentacji idei domu i bezdomności w Ludziach bezdomnych, można uznać wymowę powieści Żeromskiego za aktualną, odnoszącą się do problemów współczesnego świata?
Praca domowa:
Czy można dopatrzeć się podobieństwa pomiędzy Tomaszem Judymem a Stanisławem Wokulskim, bohaterem Lalki Bolesława Prusa, biorąc pod uwagę podejście tych bohaterów do otaczającego ich świata? Swoją odpowiedź uzasadnij, formułując dwa argumenty.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1. i 2., Warszawa 2001.
Magdalena Popiel, Próba tragizmu epickiego. „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, „Pamiętnik Literacki”, 1998/2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.