Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Powiedz prawdę, do tego służysz
. Co pisali o Nowej Fali?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje cechy poetyki nowofalowej, odwołując się do kontekstu historycznego i historycznoliterackiego,
interpretuje wiersze poetów Nowej Fali,
analizuje teksty krytycznoliterackie dotyczące twórczości poetów Nowej Fali,
charakteryzuje obraz świata przedstawiony w wybranych utworach poetów pokolenia '68.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook” oraz przeczytanie bloku tekstowego w e‑materiale „Powiedz prawdę, do tego służysz”. Co pisali o Nowej Fali?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: W jakim okresie historii Polski powstała Nowa Fala? Kto należał do tej formacji poetyckiej? Jakie miała postulaty? Podczas dyskusji wstępnej uczniowie notują w zeszytach najważniejsze informacje dotyczące twórczości Pokolenia '68. Na zakończenie wstępnej fazy lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali ćw. 1 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wspólnie weryfikują poprawność odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły, każdy zespół zostaje opatrzony cyfrą 1, 2 lub 3. Zespoły z jedynką wykonują ćw. 2 i 3; zespoły z dwójką wykonują ćw. 5 i 6, a zespoły z trójką - ćw. 7 i 9. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiają wyniki swojej pracy, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Jeśli czas na to pozwoli, uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie sprawdzają w parach poprawność swoich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W dyskusji zamykającej lekcję nauczyciel wraca do postulatów Nowej Fali, prosząc, by charakteryzując je, uczniowie posłużyli się cytatami z tekstów omówionych podczas lekcji. Uzupełnia odpowiedzi uczniów.
Praca domowa:
Wymień nazwy znanych ci pokoleń literackich oraz podaj nazwę wydarzenia, które można określić mianem ich „przeżycia pokoleniowego”.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Adam Sikora, Nadal wracam. Portret Ryszarda Krynickiego, Ninateka
Julian Kornhauser, Zapiski ze współczesności, 2/5, Poeta, prozaik i krytyk literacki Julian Kornhauser wspomina Nową Falę lat 70. w polskiej poezji
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.