Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Zastosowanie alkoholi monohydroksylowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:

6) porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania alkoholi i fenoli.

Zakres rozszerzony:

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:

10) porównuje metody otrzymywania, właściwości i zastosowania alkoholi i fenoli.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i opisuje zastosowania alkoholi monohydroksylowych;

  • wyjaśnia, na czym polega fermentacja alkoholowa;

  • koreluje odpowiednią właściwość alkoholi z konkretnym zastosowaniem;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie na wykrywanie etanolu.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • eksperyment chemiczny;

  • wirtualne laboratorium;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy alkohole mogą być wykorzystywane w termometrach? Jakie zjawisko jest wykorzystywane w termometrze alkoholowym?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu zastosowania alkoholi monohydroksylowych.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki, glutaki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie plakatu w formie mapy myśli na temat zastosowania alkoholi monohydroksylowych. Mają za zadanie przedstawić konkretne przykłady zastosowań oraz właściwość, która została wykorzystana do konkretnego zastosowania. Podczas realizacji tego zadania, uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po upływie ustalonego czasu, liderzy grup prezentują plakaty z wykorzystaniem techniki gadająca ściana na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. Eksperyment chemiczny – „Wykrywanie etanolu”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie dobierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki wg instrukcji wykonania. Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment wg instrukcji (patrz materiały pomocnicze), obserwują zmiany, wyciągają wnioski, zapisują wszystko w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po minionym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Wirtualne laboratorium – uczniowie w parach przeprowadzają trzy doświadczenia: wykonanie spirytusu salicylowego, wykonanie wody toaletowej, wykonanie płynu do dezynfekcji skóry. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów:

  • Jakie zastosowania znajduje etanol?

  • Gdzie wykorzystuje się metanol?

  • Na czym polega fermentacja alkoholowa?

  • Jakie alkohole znajdują zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym?

  • Jakie alkohole znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym?

  • Jaka reakcja służy do wykrywania etanolu?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych w szkole celem uzupełniania braków.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie zastosowania znajduje etanol?

  • Gdzie wykorzystuje się metanol?

  • Na czym polega fermentacja alkoholowa?

  • Jakie alkohole znajdują zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym?

  • Jakie alkohole znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym?

  • Jaka reakcja służy do wykrywania etanolu?

  1. Doświadczenie:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, czajnik elektryczny, probówki, pipety.

Odczynniki chemiczne: woda, etanol, roztwór dichromianu(VI) potasu, stężony kwas siarkowy(VI).

Instrukcja wykonania:

  • Do probówki wlej ok. 3 cmIndeks górny 3 etanolu.

  • Do etanolu dodaj  dwie krople roztworu dichromianu(VI) potasu i jedną kroplę stężonego kwasu siarkowego(VI).

  • Probówkę umieść w zlewce z gorącą wodą.

  • Obserwuj zmiany.

Nauczyciel przygotowuje:

  • mazaki; glutaki;

  • arkusze papieru A3;

  • karty charakterystyk ucznia;

  • karty pracy:

RWINOZEkB3uml

Plik PDF o rozmiarze 66.13 KB w języku polskim